Ny lag för ökad användning av biodrivmedel

Den 1 juli 2018 införs en ny lag för drivmedelsförsäljning i Sverige. Den innebär en reduktionsplikt för ökad användningen av biodrivmedel och minskade utsläpp av växthusgaser.

Framöver ska dieselprodukter minska växthusgaser med 19,3 procent och bensin med 2,6 procent på årsbasis jämfört med helt fossila drivmedel. Uppfylls inte reduktionsnivåerna utfaller en straffavgift för drivmedelsleverantören.

Preem välkomnar den nya lagstiftningen som är ett tydligt besked att Sverige menar allvar med målet om att minska transportsektorns utsläpp av växthusgaser med 40 procent till år 2030.

Bra för klimatet Bra för klimatet

Den nya lagstiftningen fokuserar på drivmedlets klimatnytta, det vill säga reduktion av växthusgaser, som jämförs mot en helt fossilbaserad produkt. Det som avgör biodrivmedlets klimatnytta är främst vilken typ av råvara, hur stor mängd som används samt hur produkten tillverkas.

Att tillverka biodrivmedel är mer kostsamt än att producera fossila drivmedel. Från och med 1 juli 2018 ”kompenseras” därför de högre produktionskostnaderna med sänkta skatter på bensin och diesel.

"Grön el-principen" "Grön el-principen"

Ytterligare en nyhet är att försäljning av drivmedel i Sverige från och med den 1 juli 2018 får ske enligt så kallad massbalansprincip. Detta kan liknas med elmarknaden, där köpare av grön el stödjer produktionen av förnybar energi men behöver nödvändigtvis inte få grön el i sina eluttag.

Massbalans innebär att den mängd biodrivmedel du som kund köper tilldelas för just ditt köp, dock innebär det inte att produkten rent fysiskt hamnar i ditt fordon. Detta sätt att allokera volymer är jämförbart med försäljningen av grön el och fordonsgas.

Systemet med massbalans innebär att fler kunder har möjlighet att göra ett medvetet val, oavsett geografisk tillgång, att köpa biodrivmedel utan långa transporter.

Klicka här