Kaffeförsäljning gav drygt 150 000 kr till SOS Barnbyar

För varje såld kaffe under 1–24 december 2017 skänkte Preem en krona till SOS Barnbyar. Totalt gav insamlingen 154 674 kronor, som kommer att gå till driften av barnbyn i Brovary, Ukraina.

Detta är den tredje kaffekampanjen som Preem har genomfört för att samla in pengar till SOS Barnbyar. Hittills har Preem, tillsammans kunder och medarbetare, samlat in nästan 1,5 miljoner kronor till barnbyn i Brovary och det familjestärkande programmet i Ukraina.

– Varje kaffe gör stor skillnad. Vi vill rikta ett varmt tack till Preem och alla kunder som år efter år bidrar genom olika hängivna kampanjer till att förändra livet för barn som lever i utsatthet, säger Johan Carrick, insamlingschef på SOS Barnbyar.

Utöver stödet som huvudpartner till SOS Barnbyar skänkte Preem under 2017 ytterligare 250 000 kronor till SOS Barnbyars katastroffond.

– Samarbetet med SOS Barnbyar ligger oss varmt om hjärtat och jag vill rikta ett stort tack till alla som har varit med och bidragit, säger Helene Samuelsson, kommunikationschef på Preem.

Barnby i Bolivia får stöd

Preem har varit huvudpartner till SOS Barnbyar sedan 2013. Utöver engagemanget i Ukraina har Preem tidigare stöttat uppbyggnaden av ett familjehus i barnbyn i Thai Binh i nordöstra delen av Vietnam.

– Under 2018 kommer Preem att fortsätta stödja arbetet i Ukraina men även barnbyn i Santa Cruz, Bolivia, vilket vi på SOS Barnbyar är oerhört glada för, säger Johan Carrick.

Barnen får nytt hem och en egen familj

I SOS barnbyn i Brovary, Ukraina, har idag runt 80 barn fått ett nytt hem och en egen familj. Barnbyn byggdes färdigt 2010 och där finns förutom 13 familjehus ett socialt center som bedriver familjestärkande arbete där svårt utsatta familjer i staden får hjälp med bland annat mat, kläder, medicin och psykologiskt stöd.

– Vi är mycket stolta över att ha Preem som vår huvudpartner och tillsammans arbetar vi för att inte ett enda barn ska växa upp ensamt, säger Johan Carrick, insamlingschef på SOS Barnbyar.

Foto: Maja Brand