Spännande framtid väntar Trollhättans Oljor
På Trollhättans Oljor arbetar Sveriges förmodligen yngsta oljehandlare. Nu satsar det omtyckta familjeföretaget på nya investeringar.
”Pling!” Det hörs tydligt varje gång en ny kund går in i butiken hos Trollhättans Oljor. Det är en helt vanlig höstdag med en jämn ström av besökare.
Utanför butiksfönstret passerar små skåpbilar och tunga lastbilar för att tanka upp från tappen på baksidan. En skylt bredvid den knallgröna HVO-tanken utlovar bjudfika i butiken. På insidan doftar det nybakad äppelpaj.
– Vi har en stor mix av kunder. Det är kommunen, industrier, små och stora företag som behöver fordonsbränsle, nästan alla slags oljor och smörjmedel, säger Annika Dahlgren, som sedan 2017 äger företaget tillsammans med sonen Filip Dahlgren.
Preems ÅF-nätverk ger trygghet
Trollhättans Oljor är certifierad återförsäljare för Preem, som levererar drivmedel, olja och smörjmedel. Det är en del i företagets framgångar, enligt Annika Dahlgren:
– Bland det bästa med nätverket är att vi kan samarbeta med alla andra återförsäljare i Sverige. Om en av våra kunder har nya projekt i Skåne eller Norrland kan de exempelvis fylla på sina tankar med hjälp av en annan certifierad Preem-återförsäljare, och alla inblandade tjänar på det. Det är en trygghet både för oss och kunderna.
Annika arbetar framför allt med administration och affärsutveckling. Filip kallas ”Sveriges yngsta oljehandlare” av flera kunder och jobbar med butiksförsäljning och direktleveranser ut till kund.
Annika Dahlgren bakom kassan i butiken.
Passion för jobbet
Innan mor och son tog över ägarskapet av Trollhättans Oljor hade Annika varit anställd på företaget i tio år. Filip bytte från rollen som sommarjobbare till heltidsanställd direkt efter studenten. På företaget jobbar också chauffören Tommy Karlsson och administratören Elisabeth Johannesson.
Filip är visserligen bara 21 år gammal, men rutinerad när det gäller allt som behövs för att driva fordon framåt. Han skaffade lastbilskörkort för att kunna köra tank- och lastbilar med drivmedel och eldningsoljor, och han pratar passionerat om jobbet och produkterna.
– Jag har alltid hållit på med motorer och har lärt mig mycket av att meka med motorcyklar, gräsklippare och A-traktorer. Jag kör servicebil åt en kompis när han tävlar i rally också. Han var först kund hos oss – jag träffade honom här. Det säger en del om att man faktiskt kan bygga upp bra relationer med sina kunder, säger Filip.
”De är väldigt kunniga och trevliga”
Alla företag talar om bra service som en självklarhet för att lyckas, men på Trollhättans Oljor är det verkligen så. Det visar sig varje gång plinget hörs. Stammisen Einar Kristensen får till och med gå in bakom kassan för att välja produkter från bildskärmen.
Filip Dahlgren, 21, rattar vant gaffeltrucken på lagret.
– Jag jobbar som reparatör för Trollhättans Stad och är här både privat och i tjänsten. Jag vill ofta ha avfettningsmedel eller alkylatbensin. De har verkligen ett gott rykte om sig här i Trollhättan. De är väldigt kunniga och trevliga. På vissa produkter är de helt överlägsna, det finns grejer som jag inte kan få tag på någon annanstans, säger han.
Ökar kapaciteten
Trollhättans Oljor ligger i företagsområdet Grafiten, alldeles intill E45:an. Det är lätt att göra både planerade och spontana besök.
– Jag försöker hela tiden lära mig nya saker om produkterna, säger Filip. Då kan jag ge ännu bättre hjälp. Kunskapsnivån hos kunderna skiftar mycket och då är det viktigt att kunna möta dem där de är. En del är mer eller mindre experter själva, andra tänker att de kan använda ”vilken vätska som helst till motorerna.”
En stor framtidsinvestering är på gång.
– Vi säljer 8 000 kubikmeter diesel om året, men skulle kunna sälja ännu mer. Nu ska vi bygga en ny tankstation som ökar vår kapacitet. Det blir tillgängligt och ger bättre möjligheter för större fordon att köra in här. Framtiden känns väldigt spännande, säger Filip.
Text: Marcus Olsson
Foto: Sanna Tedeborg