Snålare motorer och biodrivmedel är framtiden

När Sven Liljander tog över familjeföretaget Enköpings åkeri efter sin far tänkte ingen på hållbarhet. Nästan 30 år senare när nästa generationsskifte närmar sig står frågan i centrum.
– Förr var det bara att tanka och köra. I dag ligger vi på som tusan för att ha en så hög inblandning av förnybart som möjligt, säger Sven Liljander, vd för Enköpings åkeri.

Det är tidig morgon. I Skolsta, strax utanför Enköping, går bröderna Magnus Gustavsson och Gustav Liljander vant genom lasthallen på åkeriet medan det packas och lastas inför dagens körningar. Trots att åkeriet har 120 lastbilar går arbetet som ett väloljat maskineri. Magnus Gustavsson ser nöjd ut när han ser den intensiva aktiviteten.

– När vi har full rush på morgonen och det rullar två eller tre lastmaskiner och det står bilar överallt blir jag glad. Jag vet att alla omlastningar vi gör är för att vara mer effektiva, och mycket av hållbarheten ligger i planeringen, säger Magnus Gustavsson.

Bröderna Gustav Liljander och Magnus Gustavsson ser en konflikt mellan kravet på allt snabbare leveranser och ökad hållbarhet.

Förutom trafikledarnas eviga pusslande för att fylla lastbilarna maximalt och minska körsträckorna har Enköpings åkeri satt en maxhastighet på 80 km/h för de tunga lastbilarna för att minska bränsleförbrukningen. En annan åtgärd för att minska koldioxidutsläppen är att de kör på Preem Evolution Diesel. Jonas Broberg, miljöchef för Enköpings åkeri, tror att snålare motorer och alternativa biobaserade drivmedel är framtiden för transporter på mellanlånga sträckor.

– Utvecklingen av lastbilarna och drivmedlen har varit otrolig bara på den tiden jag har jobbat här. Vetenskapen kring nya syntetiska drivmedel går framåt, och kommer vara bra för miljön. I dag förbrukar en lastbil som drar 39 ton, 3,5 liter per mil. Jämför det med en personbil. Det är väldigt effektivt, säger Jonas Broberg.

Krav på snabba leveranser bromsar hållbarheten

För mer än 100 år sedan såg det annorlunda ut. 1917 startade Magnus och Gustavs farfars far företaget. Då körde han mjölkpallar med häst och vagn till Grillby 4 kilometer söderut, och körde vassle till gårdarna på vändande runda.

– Det kan låta som en svunnen tid, men det är egentligen inte så långt i från det vi gör i dag. Vi kör något från kund till kund, säger Magnus Gustavsson.

Det som skiljer sig mest är tiden för en förväntad leverans.

– Skillnaden i dag är att en kund kan ringa nu och vilja ha en lastbil om 15 minuter. Det går tyvärr inte hand i hand med hållbarhet. Där önskar jag att kunderna hjälpte oss och bokade sitt gods tidigare så vi kan göra en effektivare planering, och köra mer hållbart. Nu går de tvärt om, man klickar hem något på nätet sen ska det plinga på dörren samma kväll, säger Magnus Gustavsson.

Minskade växthusgasutsläpp med massbalansprincipen

Förutom kundernas krav på snabba leveranser ser Magnus och hans bror en utmaning i att det ofta går att handla "fraktfritt" när man beställer varor över internet. Magnus tror att en möjlighet att skapa ännu mer klimatsmarta transporter är att kunderna ska se den faktiska kostnaden och ha en möjlighet att aktivt välja det som är miljövänligt, även när det gäller frakten.

– Vi i transportbranschen gillar inte när det går att handla fraktfritt på nätet. Det finns ingen transport som är gratis, varken ekonomiskt eller för miljön, säger han.

Enköpings åkeri köper reduktion på certifikat från Preem.

Genom att köpa reduktion på certifikat från Preem kan Enköpings åkeri minska sina utsläpp av växthusgaser.

Nästa steg för att Enköpings åkeri ska bli mer hållbara är att öka reduktionen utav växthusgasutsläpp. Tack vare möjligheten att köpa högre reduktion på certifikat från Preem kan åkeriet nu välja att gå från dagens 35 procent till 70 eller 85 procents inblandning av förnybar råvara.

– Med bränsle på certifikat kan vi välja precis hur stora volymer vi vill ha med en specifik inblandning. Det är en enorm miljöåtgärd, säger Jonas Broberg, miljöchef.

Ytterligare en aspekt på hållbarhet är platsen åkeriet ligger på. Den kunde inte varit mycket bättre. Inom en radie av tolv mil når familjeföretaget en tredjedel av Sveriges befolkning.

– Vi ska vara glada att farfars far startade åkeriet i det här läget. Att det ligger så många storstäder inom få mil gör att vi kan vara riktigt effektiva, säger Magnus Gustavsson.

Familjeföretaget lever vidare

Sven Liljander, vd för Enköpings åkeri, berättar att det inte fanns några tankar på hållbarhet när han började jobba på åkeriet på 70-talet, för att sedan ta över det på 90-talet.

– Det viktigaste var att ha fullt på flaket, och tanka så billigt som möjligt, säger Sven Liljander.

Nu står han inför överlämnandet till nästa generation.

– Det är ingen självklarhet nuförtiden att barnen tar över. Det känns väldigt roligt. Åkeriet är i trygga händer, säger Sven Liljander.

Text & foto: Erik Ardelius