Miljön i fokus från råvara till leverans
Med över 12 000 anställda är Tarkett världens största tillverkare av plastgolv. Hållbarhet genomsyrar alla delar av verksamheten, inte minst transporterna.
– Vi väljer tåg framför flyg, planerar körningarna bättre och tankar på Preem i stället för andra tankstationer, säger Eva-Lotta Skinstad, säljare på Tarkett.
Det är tidig förmiddag. På Tarketts kontor norr om Stockholm är det nästan tomt på folk. Dag Duberg kliver fram med tysta steg över det ljuddämpande textilgolvet. Det är här miljöarbetet börjar. Under fötterna på hållbarhetschefen, på textilmattan av återvunna fiskenät, börjar vägen mot en cirkulär ekonomi.
– Vi måste börja se avfall som en resurs. Det är slut i gruvan och fullt på soptippen. Vi måste sluta bete oss som vi har oändligt med resurser, säger Dag Duberg, hållbarhetschef på Tarkett.
Dag Duberg, hållbarhetschef på Tarkett, ser positivt på massbalansprincipen som har hjälpt företagets säljare att minska utsläppen av koldioxid från sin bilkörning.
Garnet på textilgolvet är av 100 procent återvunnen polyamid och på baksidan har man använt återvunnen kalk som fyllningsmedel. Kalken är en restprodukt från vattenverk i Holland som tidigare slängdes. Tarkett har även ett system där alla golvläggare samlar in överblivet spillmaterial från golvläggningar som man sedan återvinner på fabriken i Ronneby. Under 2018 återvanns 375 ton installationsspill, vilket motsvarar 100 000 kvadratmeter ny golvyta.
Koldioxidutsläppen minskade rekordmycket
Tarkett har sedan 2011 jobbat målinriktat med hållbarhet inom hela koncernen där allt från råvarorna som används i produktion väljs med omsorg till att de 34 fabrikerna runt om i världen är miljöcertifierade.
Nästa steg var att få den enskilda medarbetaren att känna att de gör något för miljön. Eftersom säljarna i Sverige kör 200 000 mil per år sattes ett mål upp för att minska bränsleförbrukningen med tio procent. Det visade sig vara lättare sagt än gjort. Efter ett år hade förbrukningen bara minskat med två procent.
– Det var då Preem kom in i bilden, säger Dag Duberg.
Efter ett år där säljarna uppmanats att tanka på Preem lyckades de få ner CO2-utsläppen rekordmycket.
– Förra året sparade vi mer än 30 ton CO2 för att vi valt Preem Evolution Diesel, säger Dag Duberg.
Driver på mot klimatsmarta produktalternativ
Nu får Dag Duberg statistik från Preem på bilnivå och kan se vad varje säljare tankar och hur mycket CO2-besparingar han eller hon gör. Även säljarna är glada.
– Det påverkar oss positivt. Vi vill också vara med och bidra, säger Eva-Lotta Skinstad, säljare på Tarkett.
För Eva-Lotta Skinstad är hållbarhetsfrågan aktuell dagligen. Under besöken på arkitektkontoren har hon märkt en stor skillnad på antalet frågor om miljöcertifieringar och hållbarhet de senaste åren.
– Jag brukar prata om det jobb vi gör på Tarkett. Inte bara på produktnivå, utan att vi väljer tåg framför flyg, att vi planerar körningarna bättre och att vi tankar på Preem i stället för andra tankstationer, säger Eva-Lotta Skinstad.
Den senaste förändringen mot ännu mer hållbara lösningar är att Tarkett har tecknat avtal med Preem om att köpa CO2-reducerad diesel på certifikat, genom den så kallade massbalansprincipen.
– Med massbalanstänket kan vi tanka var som helst, och ändå gynna miljön. Det är en intressant princip som jag tror kommer att bli allt vanligare. Det är ett effektivt sätt att driva på mot klimatsmarta produktalternativ, säger Dag Duberg.
Tarkett har ett system där alla golvläggare samlar in överblivet spillmaterial från golvläggningar som man sedan återvinner på fabriken i Ronneby.
Nästa stora utmaning för Tarkett är att med ny teknik kunna återvinna alla gamla plastgolv som finns i svenska bostäder, skolor och offentliga miljöer. I en utredning av Svenska Miljöinstitutet finns det omkring 150 miljoner kvadratmeter plastgolv som kan bli ny råvara. Det enda problemet är att de innehåller kemikalier som man i dag vill begränsa.
– Kan vi göra de riktigt stora investeringarna och lyckas tvätta ur gamla kemikalier och få ett giftfritt kretslopp kan vi till sist komma dit, där allt skräp blir till råvara igen, säger Dag Duberg.
Precis som Preem, som använder biokemi för att tillverka biobaserade drivmedel, har Tarkett börjat göra biobaserade mjukgörare, på ricinolja. I dagsläget är det bara ett komplement med den biobaserade plasten, men det är vägen framåt.
– Tarkett har funnits sedan 1886. Ska vi och andra kunna vara kvar på planeten måste vi som en stor aktör vara föregångare. Det är en överlevnadsfråga för oss som företag men också för oss som individer som jobbar här.