Växlar över till förnybart drivmedel: "Ger oss det vi vill ha"

SydGrönt är Sveriges största leverantör av svenskproducerad frukt, bär, grönsaker och blommor. Men de inte bara odlar och levererar grönt, dessutom tankar de förnybart.
– När vi räknade på våra olika alternativ föll valet på HVO100 som drivmedel. Nu håller vi successivt på att ställa om till det, säger Fredrik Elensky, som är vd för leverantörens åkeri SydLog.
Sydgrönt är en ekonomisk förening som ägs av drygt 130 odlare i Sverige vars produkter säljs och distribueras över hela landet. Grödorna hämtas på svenska gårdar och levereras till hela den svenska dagligvaruhandeln och restauranggrossister. Distributionen sköts till stora delar av det egna åkeriet och dotterbolaget SydLog.
– Med andra ord – medlemmarna odlar och vi hämtar och levererar. Vi har ett femtiotal tunga kylbilar med släp som kör dygnet runt, säger Jimmy Dunborg som är transportchef på SydLog.
Har satt tuffa miljömål
Eftersom SydGrönt och medlemsodlarna lever med och av jorden finns också en stark tradition av att vara rädd om naturen och jordens resurser. De beslut som tas präglas av långsiktighet och hållbarhet.
– Vi har satt upp tuffa miljömål genom Science Based Targets. Det innebär att vi ska minska våra utsläpp av växthusgaser med 46 procent till 2030 jämfört med 2019. Med tanke på att vårt åkeri står för 86 procent av våra utsläpp är det självklart att det är där vi lägger stor vikt, säger Jimmy Dunborg.
Därför uppdaterar företaget kontinuerligt sin fordonsflotta och ser över valet av olika drivmedel.
– Vi har också en löpande dialog med våra kunder om hur viktigt det är att ha en strategi för att minska utsläppen och ställa om till förnybart. Det finns självklart också med i våra avtal med kunderna.
Genom att noggrant samordna och optimera transporterna sparar åkeriet också in på miltalen samtidigt som de håller nere kostnaderna. Därtill utbildas chaufförerna i eco-driving, körsättet som minskar både förbrukning och utsläpp.
Går över till HVO100
Redan 2015 köpte företaget in två bilar som var anpassade för det förnybara bränslet RME och sedan 2019 har SydLog successivt köpt in 16 biogasbilar. Nyligen beställde de också den första ellastbilen.
– En utmaning är att regeringen ändrar förutsättningarna för oss som verkar inom branschen. Några år efter att vi köpt in våra biogasbilar togs subventionerna bort, vilket ökade kostnaderna. Dessutom har regeringen sänkt reduktionsplikten för diesel från årsskiftet, vilket tyvärr innebär att det blir billigare att tanka vanlig diesel, säger Fredrik Elensky.
– Det medför att det ej finns incitament för att tanka förnybar diesel, vilket minskar omställningstakten. Men det hindrar inte oss. Vi håller trots det fast vid vår strategi och våra miljömål.
I våras gjorde företaget en noggrann beräkning över de olika alternativen för drivmedel.
– Där räknade vi på de ökade kostnader i relation till de minskade utsläppen och kom fram till att HVO100 var valet för oss, säger Fredrik Elensky.
Företaget ställde under våren om 15 bilar till HVO100 och fasar nu över successivt från fossil diesel.
– Nu pågår arbetet med att fasa ut våra sista dieselbilar och det känns väldigt bra, säger Jimmy Dunborg.
Redo ta del av ökad produktion
Sedan 2009 – när Sydlog bildades och köpte in sina första egna lastbilar – har företaget samarbetat med Preem. Då tankade de fossilt diesel, men i dag byter de alltså ut den mot HVO100.
– En mycket positiv sak är att Preem bygger en ny stor anläggning vid raffinaderiet i Göteborg för att öka produktionen av och tillgången på förnybara drivmedel.