Ta emot dina fakturor digitalt

Få din faktura digitalt i stället för att behöva vänta på en pappersfaktura. Välj mellan  e-post, e-faktura via din bank eller EDI. Det är både enklare och smidigare, samt bättre för miljön. Här nedan kan du se och välja vilken betalmetod som passar dig bäst.

PDF-faktura via e-post

  • Vad är pdf-faktura?
    • Pappersfaktura som skickas från sändande affärssystem till mottagarens mejl som en PDF (Portable Document Format).

  • Varför ska jag ha pdf-faktura?

    • Att få fakturan på mejl är ett mer miljövänligt alternativ till vanlig pappersfaktura, men det är även ett tryggare leveranssätt och du har alltid åtkomst till dina fakturor när du har tillgång till din e-post. För företag med ett fakturahanteringssystem som kan läsa in PDF-fakturor minskar den manuella hanteringen avsevärt och därmed även kostnaderna.
  • Hur gör jag för att få mina fakturor som pdf?

    • Att ansluta sig är enkelt, allt vi behöver är ditt företages kontaktuppgifter samt mejladress dit fakturan ska skickas.

Mejla oss på efaktura@preem.se så kontaktar vi dig.

EDI-faktura (Electronic Data Interchange)

  • Vad är EDI-faktura?
    • EDI är en standard för elektroniska fakturor och andra elektroniska dokument. EDI står för Electronic Data Interchange och är mer strukturerat än en ”vanlig” e-faktura. EDI-fakturan skickas elektroniskt direkt in till företagets fakturahanteringssystem/affärssystem.
  • Vem kan få EDI-faktura?

    • För att kunna få EDI-faktura måste ditt företag ha ett fakturahanteringssystem/affärssystem kopplat till en VAN-operatör.
  • Fördelar med EDI-faktura:

    • Med EDI-faktura slipper du tidsödande och kostsam manuell hantering av fakturor. Ledtiderna kortas eftersom fakturan går direkt in i ert ekonomisystem och snabbt når rätt person. Samtidigt blir kontroll och spårbarhet bättre och det innebär självfallet även en stor miljövinst när pappersfakturor inte behöver skrivas ut och skickas med post.
  • Så skaffar du EDI-faktura från Preem:

    • Ta kontakt med en av de VAN(Value Added Network)-operatörer som finns på marknaden för att skaffa en tjänst för att ta emot EDI-faktura. När uppsättningen med ert fakturahanteringssystem/affärssystem är klart mejlar du därefter namnet på VAN-operatören, ditt GLN (Global Location Number)-nummer samt fakturareferens till oss så skickar vi alla era kommande fakturor som EDI.

Kontakta oss på följande mejladress: efaktura@preem.se

E-faktura

  • Vad är e-faktura? 
    • E-faktura är i stort sett samma sak som en vanlig pappersfaktura fast den skickas elektroniskt till internetbanken. Den största skillnaden är att alla uppgifter för att göra betalningen redan är förifyllda. Allt du behöver göra är att godkänna e-fakturan med hjälp av BankID eller Mobilt BankID.
  • Varför är det bra med e-faktura?

    • E-faktura via din bank är ett säkert, enkelt och miljövänligt alternativ till pappersfakturor då den levereras helt elektroniskt. De flesta banker erbjuder möjligheten att betala e-fakturan per automatik på förfallodagen, vilket medför att du inte riskerar att missa någon betalning och slipper onödiga påminnelse- och inkassokostnader. Du kan enkelt ta emot och betala e-fakturor var du än befinner dig.
  • Hur skaffar jag e-faktura?

    • Att ansluta sig är enkelt, kontakta din bank så hjälper de dig.