En grönare framtid
Vi kan redan idag ta emot förnybar råvara, till exempel tallolja, och omvandla den till högklassig diesel, identisk med fossil diesel. Nästa steg är att kunna ta in fler typer av råvaror och producera fler typer av drivmedel.
Vi ser också möjligheten att göra grön pyrolysolja av restprodukter från skogs- och massaindustrin och att komplettera med en egen förgasningsanläggning som omvandlar biomassa till grön vätgas. Vätgas är viktig för tillverkningsprocessen och ju grönare den är, desto grönare blir slutprodukten. Men det är inte bara produktionen som bidrar till grönare raffinering utan också hur vi hanterar restprodukter som koldioxid och restvärme.

In » In »
Vi måste se till helheten när det gäller användningen av biomassa som råvara. Allt från energieffektivitet och livsmedelskonkurrens, till mänskliga rättigheter och skövling av regnskogar. Råvarorna till biodrivmedlen måste verkligen leda till långsiktigt hållbara lösningar. Det handlar inte bara om att hitta nya råvaror utan också mycket om att utveckla metoder för att successivt ersätta råolja med biomassa på våra raffinaderier.
Tillgång och effektivitet är viktiga parametrar liksom de rent etiska frågorna kring råvarornas utvinning när vi utvecklar vår bioraffinering. Tillsammans med tekniska högskolor, myndigheter och företag utvecklar vi nya processer och testar olika råvaror, både kort- och långsiktiga.
Exempel in:
• Alger
• Sopor
• Restprodukter från skogs- och massaindustrin
• Vegetabiliska oljor
• Animaliskt avfall
• Restprodukter från lantbruket, till exempel halm och blast
• Gödsel
Ut » Ut »
Omvandlingen av biomassa till drivmedel sker antingen direkt i våra raffinaderier eller genom att halvfabrikat produceras där råvarorna finns. Halvfabrikat som vi sedan kan raffinera till grön bensin och diesel, som fungerar i dagens fordonsflotta. Vi har viljan, anläggningarna och engagerade ingenjörer. Startsträckan är med andra ord betydligt kortare för oss än för många andra aktörer.
För oss är det också självklart att ta tillvara restprodukter från produktionen, till exempel genom att omvandla överskottsvärme till fjärrvärme eller att återvinna den koldioxid som bildas. Koldioxiden kan bland annat användas för växthusodling och kyltransporter.
Exempel ut:
• Förnybar diesel
• Förnybar bensin
• Förnybar flygfotogen
• Fjärrvärme (rest från produktionen)
• Koldioxidåtervinning (rest från produktionen)