Sustainable Brand Index

Preem har utsetts till det mest hållbara företaget i branschen. Det är varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index som listar Sveriges mest hållbara varumärken.

Preem har under en längre tid arbetat med att förflytta varumärket mot en mer hållbar positionering samtidigt som företaget genomför en omfattande omställning mot en ökad produktion av förnybara drivmedel.

– Utmärkelsen som det mest hållbara varumärket inom kategori ”drivmedel” är ett kvitto på att dels vår varumärkesförflyttning fortgår och fungerar, dels att våra förnybara produkter är populära, säger Helene Samuelsson, chef för kommunikation och public affairs på Preem.

– Utmärkelsen visar att vår kampanj om världens enda Svanen-märkta diesel med Gunde Svan verkligen engagerar och får människor att vilja tanka mer förnybart, säger Ulrica Bååthe, chef för marknadskommunikation på Preem.

Under torsdagkvällen den 12 april bjöd Sustainable Brand Insight, som står bakom undersökningen, in ett hundratal VD:ar, marknadschefer och hållbarhetschefer för att dela ut priser till undersökningens vinnare på A House i Stockholm. Totalsegrare i den svenska undersökningen blev Coop.

Så här gjordes studien
Sustainable Brand Index är Nordens största studie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2018 har totalt cirka 40 000 respondenter intervjuats i Norden (16 600 i Sverige, 6 200 i Norge, 7 000 i Danmark och 9 600 i Finland). Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2018.