Hållbara vägtransporter är avgörande för att nå klimatmålen
23 jun 2019Transporterna på våra svenska vägar blir allt fler, bland annat till följd av förändrade konsumtionsvanor och en växande befolkning. Även om utsläppen från trafiken minskat de senaste åren är det lång väg kvar till målet om ett klimatneutralt Sverige år 2045. För att nå dit krävs en rad åtgärder, där biodrivmedel spelar en nyckelroll.
I dag är det enklare än någonsin att handla via nätet – allt från kläder, elektronik till vitvaror och möbler är endast ett klick bort. Våra nya konsumtionsvanor bidrar till ett ökat behov av lastbilstransporter. Siffror från Trafikanalys visar att det under 2018 genomfördes 45 miljoner varutransporter med lastbil, varav 99 procent i inrikestrafiken.
En nyligen genomförd undersökning från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet visar att 22 procent av de varor som beställs över nätet dessutom returneras. Lägg till det ett ökat krav på snabba leveranser, vilket ger transportföretagen sämre möjligheter att samordna logistiken, samt en växande befolkningsmängd.
Totalt sett står transporterna står för närmare en tredjedel av landets koldioxidutsläpp, och av dem står vägtrafiken för 90 procent. Det betyder att transportpolitiken kommer att spela en avgörande roll för att nå målet om ett klimatneutralt Sverige 2045.
Krafttag för mer hållbara transporter
Vägen dit är en kombination av mer energieffektiva fordon, mer effektiva transporter, och att fossila bränslen fasas ut och ersätts med förnybara. I dagsläget ligger andelen biodrivmedel i Sverige på drygt 20 procent, vilket kan jämföras med 5 procent inom EU i stort.
Redan 2010 började Preem tillverka diesel baserad på tallolja, en restprodukt från pappersmassatillverkning, som har samma egenskaper som vanlig diesel. Nu satsar vi stort på nya innovativa anläggningar som ska framställa diesel och bensin av lignin, en annan restprodukt från massabruken, samt av sågspånsrester från sågverken.
Vill snabba på bränslebytet
Två viktiga styrmedel i riktningen mot ökad andel biodrivmedel har redan införts. Det ena är bonus-malus-systemet som innebär att man får en bonus om man köper en ny bil med låga utsläpp och straffskatt för en bil med höga utsläpp. Det andra är reduktionsplikten, som ställer krav på en viss andel inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, och som dessutom kommer att utökas successivt.
Text: Sara Bergqvist
Faktorer som påverkar koldioxidutsläppen från vägtrafiken Faktorer som påverkar koldioxidutsläppen från vägtrafiken
- Hög och växande andel biodrivmedel i Sverige, drygt 20 procent i Sverige jämfört med EU-snittet på 5 procent.
- Reduktionsplikten gör det lönsamt och möjligt för drivmedelsbolag att satsa på biodrivmedel.
- Andelen elbilar och laddhybrider ökar.
- Energieffektivare motorer.
- Bonus-malus-systemet premierar bilägare att satsa på elbilar och bilar med låga utsläppsnivåer.
- Fler köper större bilar.
- Vägtrafiken ökar totalt sett, främst på grund av ökad lastbilstrafik. Under 2018 ökade lastbilstrafiken med cirka 3 procent.
- Ökad e-handel har också en tendens att leda till ökade transporter, beroende på stort antal returer, krav på snabba leveranser som leder till sämre logistiklösningar, samtidigt som man ändå fortsätter att besöka fysiska butiker för att göra inköp.