Minska dina utsläpp och bränslekostnader när du kör
20 dec 2019För dig som planerar en resa på vägarna finns det knep som sparar på både soppan och utsläppen. Ecodrivingläraren Kristin Husén ger sina bästa tips.
Att köra mer sparsamt handlar inte om att förlora tid eller slita hårdare på bilen i trafiken. Tvärtom, det finns i princip bara vinster att göra, konstaterar Kristin Husén, ecodrivinglärare för både lastbil och personbil på Husén Trafikskola i Huddinge söder om Stockholm.
– Med sparsam körning så sparar du både på bränsle, miljö och ekonomi utan att förlora någon tid, säger hon.
Kristin Husén är en av pionjärerna inom ecodriving i Sverige och har jobbat aktivt med att lära ut konsten att köra sparsamt både för personbilister och yrkeschaufförer sedan 1990-talet.
För varje chaufför finns enkla knep att ta med sig ut på vägarna:
1. Undvik tomgångskörning.
– Tomgångskörning är en stor bov. Det kanske bara handlar om ett par liter bränsle i timmen, men slår man ihop allas tomgång blir det stora volymer och onödiga utsläpp, säger Kristin Husén.
Knep:
- Starta bilen först då du ska åka iväg.
- Backa alltid in på parkeringen – det går åt mindre bränsle när du kan köra ut bilen då den är kall.
- Använd motorvärmare. Då undviker du kallstarter, vilket sparar både på motorn och minskar bränsleförbrukningen. Låt motorvärmaren gå en timme innan du ska köra om det är mellan 0 och –15 grader och 20 minuter om det är mellan 0 och +10 grader.
2. Växla smart
– Detta gäller för dig med manuell växellåda. Kör en väldigt kort bit på ettan, växla sen upp till tvåan, och när du kommit upp i fart, hoppa över någon växel och ligg på så hög växel som möjligt. Att hoppa över växlar fungerar bättre för bensinbilar än dieselbilar, säger Kristin Husén.
Knep:
- Ge inte mer än halv gas.
- Kom upp i fart så fort som möjligt, oavsett om du har diesel- eller bensinmotor i bilen.
- Använd rörelseenergin och rulla så långt du kan med din fart.
3. Motorbromsa
Försökt att använda bromsen så lite som möjligt och låt motorn motorbromsa istället. Planera körningen och sänk farten genom att släppa gasen (helt) i tid.
– Men någon gång då och då behöver du bromsa ordentligt så att du inte får rost på bromsskivorna och håller dem i trim, säger Kristin Husén.
4. Planera, planera, planera
Lätta på gasen och låt bilen bara rulla i medlut, samt ta fart inför en uppförsbacke och därmed kunna ligga kvar på en högre växel i backen. Håll avstånd till bilen framför för att kunna hålla ett jämnt gaspådrag. Har du god uppsikt framåt uppfattar du tidigt köer och trafikljus och undviker kraftiga inbromsningar.
– Tänk på gummisnoddseffekten och kör mjukt så att du inte behöver bromsa för att bilen framför dig gör det, säger Kristin Husén.
5. Mätverktyg
De allra flesta moderna bilar har idag mätverktyg där du själv kan hålla koll på din körning.
– Du behöver oftast inga extra grejer om du vill hålla koll. Nollställ tripmätare och bränseförbrukningsmätare och använd ecodrive-programmet om det finns något. Tävla mot dig själv och tänk på att koldioxidutsläppen inte kan minska på något annat sätt än att din bil förbrukar mindre bränsle. Och varje liten droppe gör skillnad, säger Kristin Husén.
Hur mycket drivmedel sparar jag med ecodriving?
– Det kan handla om runt en deciliter per liter bränsle, vilket för transportföretagen faktiskt blir stora pengar och har betydelse för miljön.
Finns det någon hastighet som är särskilt bra om jag vill köra mer sparsamt och minska utsläppen?
– Det är lite olika beroende på vilken motor din bil eller lastbil har. Men runt 80 kilometer i timmen är en bra tumregel för mest effektiv körning. Det är också därför som myndigheterna nu sänker hastigheten på många motorvägar närmare städer till 80 kilometer i timmen.
Hur mycket tid förlorar jag genom att köra långsammare?
– Om du ökar hastigheten från 80 till 90 kilometer i timmen så sparar du 30 sekunder per timmas körning. Jag besökte nyligen en lastbilstillverkare som förklarade att om lastbilen ökar hastigheten från 80 till 90 så ökas samtidigt bränsleförbränning med 13 procent, vilket gör tidsvinsten till en mycket dålig affär, säger Kristin Husén.
Ecodrivning för elbilister Ecodrivning för elbilister
Ecodriving gäller inte bara för bilar som drivs på fossilt bränsle. Sveriges Trafikutbildares Riksförbund, STR, ger följande råd för elbilsföraren:
- Accelerera mjukt och kör med minimalt gaspådrag för att bibehålla farten.
- Släpp gasen i tid – elmotorn genererar ström och laddar batteriet när bilen motorbromsar.
- Ha bilen i ”eco-roll”, det vill säga låta den frirulla. Då rullar bilen utan elmotor och kan rulla med hjälp av levandekraften ”i princip oändligt långt”.
- Var sparsam med elförbrukande funktioner, som sätesvärmare, rattvärme etcetera.
- Kör inte för fort på landsväg och motorväg. Över 100 kilometer timmen minskar räckvidden avsevärt för de flesta elbilar.