Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna på ett ställe så att du snabbt ska hitta svar på din fråga.

Varför har det dragits 1 500 kronor när jag tankat för mindre? Nya regler vid köp av drivmedel på obemannade bensinstationer.

De svenska bankerna har tillsammans med MasterCard och Visa infört nya krav för hantering av drivmedelsköp på obemannade stationer. Modellen är branschstandard och berör samtliga drivmedelsbolag och kortutgivare i Sverige och inom Europa.

Syftet med det nya kravet är att undvika situationer där du som kund råkar tanka för mer än vad som finns på ditt konto och därmed drabbas av övertrassering.

När du tankar på en obemmanad station via en kontoautomat skickas en kontroll i realtid till den kortutgivande banken för att se om det finns tillräckligt med pengar på kontot. Upp till ett maximalt belopp om 1 500 kronor. Kortutgivaren svarar sedan tillbaka med att antingen medge tankning upp till hela beloppet eller till ett lägre belopp, vilket sker om saldot på kontot understiger 1 500 kr.

När du har tankat färdigt skickar pumpen information om det faktiska tankningsbeloppet till din kortutgivare som då ersätter reservationsbeloppet med det faktiska tankningsbeloppet.

Exempel
Om du har mer än 1 500 kronor på kontot, men tankar för 500 kronor ska reservationen ändras från 1 500 kr till 500 kr och skillnaden på 1 000 kr bli tillgängligt på ditt konto igen. Du debiteras alltså för köpet i samband med att transaktionen registeras på kortet. Skulle reservationen kvarstå rekommenderar vi att du vänder dig till din kortutgivande bank.

Om ditt saldo är mindre än 1 500 kr ska du ändå självklart kunna tanka. Då reserveras hela det beloppet och när du är klar med din tankning ska din bank ta bort reservationen och ersätta det med det faktiska belopp du har tankat för. Skulle reservationen kvarstå rekommenderar vi att du vänder dig till din kortutgivande bank.

Jag har råkat betala in min faktura två gånger (felaktigt inbetald faktura), hur gör jag för att få tillbaka pengarna?

Har du frågor gällande betalningar, vänligen ta kontakt med vår reskontra på: 010-450 16 81 (vardagar 9.00-11.30) eller mejla: reskontra@preem.se.

Jag har fått ett kravbrev och betalat men korten går fortfarande inte att använda. Vad gör jag?

När du har betalat ber vi dig kontakta vår Kreditavdelning på telefon 010-450 16 70 (vardagar 8.00-16.00) för att få en återöppning prövad av oss.

Kravavgiften om 130 kr och eventuellt dröjsmålsränta kommer att påföras nästkommande faktura.

Jag fick inget kvitto när jag tankade, hur gör jag för att få tag på en kvittokopia?

Det löser du enklast genom att fylla i det här formuläret. För att vi ska kunna hjälpa dig så smidigt som möjligt ber vi dig att du anger korrekta uppgifter så som

  • kortnummer (de 6 första sifforna + de 4 sista sifforna, ex 123456xxxxxx7891)
  • transaktionsdatum
  • belopp:
  • exakt station.

Jag fick inget kvitto när jag tankade, hur gör jag för att få tag på en kvittokopia?

Hur gör jag för att få PDF-faktura via mejl?

Har du idag en gemensam faktura för samtliga kort så behöver du meddela oss vilken mejladress du önskar få fakturan till.

Har du en faktura per kort måste alla kortinnehavare komma in med sin mejladress dit fakturan ska mejlas.

Detta anmäler du enkelt via det här formuläret.

För mer betalningsalternativ gå till Betala med e-faktura.

 

Hur anmäler jag en adressändring?

För att göra en adressändring behöver du anmäla det till oss genom att fylla i det här formuläret. Obs: Gäller det personalkort behöver vi ditt kortnummer eller fakturanummer för att uppdatera din nya adress.