Vanliga frågor och svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna på ett ställe så att du snabbt ska hitta svar på din fråga.

Specifika frågor och svar om chip-kort hittar du här.

Appar:

Var kan jag ladda ner den nya företagsappen?

Du laddar ner appen Preem Företag i AppStore för iOS eller Google Play för Android

Varför ser jag fler bolag när jag loggar in?

Om du är firmatecknare för fler bolag som också är kund hos Preem och om det finns ett mobilappkonto för dessa, kan du växla mellan dessa företag. Du behöver därför inte logga ut och logga in när du byter mellan konton

Varför ser jag inga kort i startmenyn

Du behöver logga in på ditt företags mobilappkonto och registrera förare som du vill ska kunna logga in i appen, samt koppla kort till respektive förare. Du behöver bara göra detta en gång, samt varje gång du beställer nya kort och villkoppla ett kort till en förare.

Hur kopplar jag ett kort till en förare?

Logga in i mobilappkontot och välj "kort" - där ser du alla de kort som är utställda till ditt företag (både Truck, Transport & Företagskort). För att koppla kort till en förare markerar du den föraren, genom att klicka i rutan framför förarens namn.

Kan jag beställa förmåner som medlem i kundprogrammen i mobilappen?

Nej, idag kan du se dina förmåner och erbjudanden, men måsta logga in på medlemssidorna (web) och göra din beställning därifrån.

Kan jag betala med mobilen?

Nej, inte just nu, men du kan se alla transaktioner som är gjorda med det anslutna kortet. Är du firmatecknare kan du se alla inköp på samtliga av företagets kort.

Hur skaffar man ett mobilappkonto?

Gå in på foretagmobile.preem.se. Där loggar du in med ditt BankID - systemet känner av om du redan har ett konto, eller om ett nytt konto skall sättas upp. Därefter registrerar du dina förare. Du själv som Firmatecknare som loggar in får automatiskt en profil i mobilappkontot - dock kan du inte se din egen profil, enbart andras.

Hur ansöker jag om en ny kreditlimit?

Som firmateckmare klicka på "Kortöversikt" och välj kreditlimitförfrågan. Kreditlimiten sätts per kundnummer, men summeras för hela företaget. När du höjer, sänker eller förändrar din kredit, görs detta på valt kundnummer.

Behöver jag beställa ett nytt kort om jag spärrar det via appen?

Ja, kortet går inte att återöppna och därför behöver du beställa ett nytt kort som får en ny PIN-kod.

För att beställa ett nytt kort går du in på Kundportalen eller kontaktar Kundservice.

Hur tar jag bort en person som slutat på företaget?

Logga in på mobilappkontot och radera den person som har slutat samt spärra kortet om det inte ska användas av en ny person. Detta kan endast göras av firmatecknare.

Kan jag ansöka om fler kort från mobilen?

Ja, firmatecknare kan ansöka om kort direkt under Mina sidor i appen.

Varför måste vi ha ett mobilappkonto?

För att företaget ska kunna administra vilka förare och personer som har tillgång till företagets konto.

Kan jag betala fakturor från mobilen?

Nej, men du kan se fakturanummer, förfallodatum, fakturadatum, rabatt, summa och moms samt ladda ner en PDF-kopia.

Hur lång tid tillbaka kan jag se mina fakturor?

Innevarande månad plus 12 månader.

Hur lång tid tillbaka visas transaktioner?

Innevarande månad plus 12 månader.

Kan jag se min PIN-kod i appen?

Nej.

Kan jag få ut den statistik som visas som PDF?

Nej, inte i appen. Däremot kan du få fram den från Kundportalen.

Hur lång är handläggningstiden för kreditlimitförfrågan?

Ungefär 3-5 arbetsdagar. Du får besked direkt via epost om din förfrågan blivit godkänd. Därefter kommer du att kunna se den nya limiten i appen.

Behöver du snabbare hantering kan du kontakta oss via telefon.

Kan jag ansöka om medlemskap i kundprogrammen via appen?

Ja, för Företag Plus ansöker du om medlemskap under Mina medlemskap i appen eller Mina Sidor/Företag förmånsprogram.

Syns mina köpta kuponger via medlemssidorna i appen?

Ja, samma kupong visas både på medlemssidor och i appen.

Varför har min kupong försvunnit?

Alla kuponger har en giltighetstid från det att du hämtar kupongen. Efter detta datum försvinner kupongen automatiskt

 

Företag:

Hur anmäler jag en adressändring?

För att göra en adressändring behöver du anmäla det till oss genom att fylla i det här formuläret. Obs: Gäller det personalkort behöver vi ditt kortnummer eller fakturanummer för att uppdatera din nya adress.

Var hittar jag mer information om utbytet av Såifakorten?

Du hittar fler frågor och svar om det pågående utbytet av Såifakorten här.

Varför fungerar inte mitt företagskort i parkeringsautomater?

Fler och fler parkeringsbolag tar bort möjligheten att betala med drivmedelskort i terminalerna, dels eftersom det är en speicalhantering och dels för att det har förekommit omfattande bedrägerier. Fler och fler kunder väljer även andra alternativ för parkering än att betala med drivmedelskortet. Detta tillsammans gör att Preem inte har valt att få våra chipkort accepterade i parkeringsbolagens terminaler. Du som kund behöver därför välja andra betalningsalternativ.

Jag har fått ett kravbrev och betalat men korten går fortfarande inte att använda. Vad gör jag?

Är du Privatkund (Preem privatkort eller Preem Mastercard) kontaktar du Ikanos kundtjänst på telefon 0476-58 71 40 eller preem@ikano.se.

Är du Företagskund (Preem företagskort eller Såifakort) kontaktar du vår kreditavdelning på telefon 010-450 16 70 (vardagar 8.00-16.00) för att få en återöppning prövad av oss.

Kravavgiften om 130 kr och eventuellt dröjsmålsränta kommer att påföras nästkommande faktura.

Jag vill höja limiten på mitt konto.

Privatkunder

Har du Preem Mastercard eller Preem privatkort kontakta IKANO BANK på telefonnummer 0476-58 71 40 eller mail PreemMastercard@ikano.se

Företagskunder

Hör av dig på mejl kredit@preem.se eller ring 010-450 16 70. Uppge ditt kundnummer/organisationsnummer för snabbare hantering.

Jag vill ansöka om Preem Truckkort (f.d. Såifa).

Gå till vår Preem Truck-sida och följ anvisningarna.

Jag vill ansöka om Preem Transport-kort

Gå till vår Preem Transport-sida och följ anvisningarna.

Jag vill ansöka om Företagskort.

Gå till våra Företagskort och följ anvisningarna.

Hur gör jag för att få PDF-faktura via mejl?

Har du idag en gemensam faktura för samtliga kort så behöver du meddela oss vilken mejladress du önskar få fakturan till.

Har du en faktura per kort måste alla kortinnehavare komma in med sin mejladress dit fakturan ska mejlas.

Detta anmäler du enkelt via det här formuläret.

För mer betalningsalternativ gå till digitala fakturaalternativ.

Har du Preem Privatkort eller Preem Mastercard, läs mer här.

 

Jag har råkat betala in min faktura två gånger (felaktigt inbetald faktura), hur gör jag för att få tillbaka pengarna?

Har du frågor gällande betalningar, vänligen ta kontakt med vår reskontra på: 010-450 16 81 (vardagar 9.00-11.30) eller mejla: reskontra@preem.se.

Jag vill beställa en miljörapport – hur gör jag?

Logga in på kundportalen så kan du bland annat ta fram en miljörapport.

Jag vill ändra min Pinkod/ kan jag välja pin kod?

Det går inte att välja eller ändra pinkod, tyvärr. Den skapas slumpmässigt.

Jag behöver en ny pinkod

Kopia på koden går endast att skicka till kort som fått en slump mässig vald kod, har du ett kort med en egen vald kod så går det ej att beställa en kopia på koden utan då måste ett nytt kort med en ny kod beställas. Ta kontakt med oss här så hjälper vi dig.  

Hur skaffar jag autogiro?

Enskilda firmor ansöker direkt via sin internetbank. Övriga bolag kan skriva ut Autogiro medgivandeblankett, fylla i och posta till oss på:
Preem AB
Marknadsstöd
112 80 Stockholm.

Läs mer om andra digitala betallösningar här.

Jag måste spärra mitt kort.

Privatkunder 

Har du Preem Mastercard eller Preem privatkort kontakta IKANO BANK på telefonnummer 0476-58 71 40 eller mail PreemMastercard@ikano.se

Företagskunder

Gäller det Företagskort och Såifakort – Logga in på kundportalen så kan du spärra ett kort själv eller ring 020-450 450.

 

Hur långt bak i tiden kan jag få förbrukningsstatistik?

Vi kan få fram förbrukningsstatistik för de senaste 3 kalenderåren. 

Privat:

Varför får jag inte rabatt när jag blippar mobilen eller klockan?

Digitala plånböcker använder ett annat kortnummer än det som står på kortet vid köpet. Det betyder att även om ditt fysiska kort är anslutet så känner inte våra system igen ditt kort från telefonen. Du behöver använda ditt fysiska kort vid köp för att få din rabatt.

Vi jobbar på en lösning där du kan ansluta din telefon och klocka till rabatterna, vi ber om överseende med detta tills problemet är löst.

Jag har inte fått min rabatt på mitt anslutna bankkort.

När du tankar med ditt anslutna bankkort syns inte rabatten på kvittot.

Din rabatt betalas istället ut som en återbetalning på det konto som kortet är kopplat till 1-5 bankdagar efter köpet.

Jag fick inget kvitto när jag tankade, hur gör jag för att få tag på en kvittokopia?

Det löser du enklast genom att fylla i det här formuläret. För att vi ska kunna hjälpa dig så smidigt som möjligt ber vi dig att du anger korrekta uppgifter så som

  • kortnummer (de 6 första sifforna + de 4 sista sifforna, ex 123456xxxxxx7891)
  • transaktionsdatum
  • belopp:
  • exakt station.

Hur hyr jag ett släp?

Du kan boka släp via vår bokningssajt som du hittar här. Vill du komma i kontakt med en specifik station som hyr ut släp, gå till Hitta station.

Jag vill ansluta mitt bankkort.

Anslut ditt bankkort enkelt via det här formuläret.

Varför har det dragits 1 500-2 000 kronor när jag tankat för mindre? Nya regler vid köp av drivmedel på obemannade bensinstationer.

De svenska bankerna har tillsammans med MasterCard och Visa infört nya krav för hantering av drivmedelsköp på obemannade stationer. Modellen är branschstandard och berör samtliga drivmedelsbolag och kortutgivare i Sverige och inom Europa.

Syftet med det nya kravet är att undvika situationer där du som kund råkar tanka för mer än vad som finns på ditt konto och därmed drabbas av övertrassering.

När du tankar på en obemmanad station via en kontoautomat skickas en kontroll i realtid till den kortutgivande banken för att se om det finns tillräckligt med pengar på kontot. Upp till ett maximalt belopp om 2 000 kronor. Kortutgivaren svarar sedan tillbaka med att antingen medge tankning upp till hela beloppet eller till ett lägre belopp, vilket sker om saldot på kontot understiger 2 000 kr. För köp med contactless är summan 1 500 kr.

När du har tankat färdigt skickar pumpen information om det faktiska tankningsbeloppet till din kortutgivare som då ersätter reservationsbeloppet med det faktiska tankningsbeloppet.

Exempel
Om du har mer än 2 000 kronor på kontot, men tankar för 700 kronor ska reservationen ändras från 2 000 kr till 700 kr och skillnaden på 1 300 kr bli tillgängligt på ditt konto igen. Du debiteras alltså för köpet i samband med att transaktionen registeras på kortet. Skulle reservationen kvarstå rekommenderar vi att du vänder dig till din kortutgivande bank.

Om ditt saldo är mindre än 2 000 kr ska du ändå självklart kunna tanka. Då reserveras hela det beloppet och när du är klar med din tankning ska din bank ta bort reservationen och ersätta det med det faktiska belopp du har tankat för. Skulle reservationen kvarstå rekommenderar vi att du vänder dig till din kortutgivande bank.

Kan jag hyra släp och lämna på annan ort?

Du har möjlighet att hyra envägssläp på utvalda stationer. Du hyr enklast via vår samarbetspartner Brenderup.

 

Övrigt:

Hur kommer jag i kontakt med en specifik station?

Gå till Hitta station för att få fram kontaktuppgifter.

Vad innehåller HVO och var kan jag tanka HVO?

HVO (Hydrerad Vegetabilisk Olja) kan tillverkas av olika typer av råvaror som vegetabiliska oljor och animaliska fetter, vilka i sin tur processas för att bli drivmedel för dieselmotorer, läs mer här.

Du hittar tankställen på Hitta station.

Hittade du inte svaret på din fråga?

Kontakta oss så hjälper vi dig. Vi hjälper dig vid frågor om kort, bulkleveranser eller allmänna frågor. Ha gärna ditt kund-, eller kortnummer till hands när du kontaktar oss så kan vi hjälpa till snabbare.