Utbyte till Företagskort med chip

Här hittar du vanliga frågor och svar om det pågående utbytet av Företagskorten.

Utbyte till Företagskort med chip

Här hittar du vanliga frågor och svar om det pågående utbytet av Företagskorten.
Har du ett brådskande ärende och behöver komma i kontakt med oss är du välkommen att ringa till Preem Kundservice på 020-450 450. Vardagar 8.30-16.

När börjar ni byta ut de gamla korten till kort med chip?

Utbytet av korten inleds i oktober 2022. Beroende på vilken giltighetstid ert/era kort har byts de sedan ut löpande under en 12-månadersperiod.

Kan man skimma ett kort med chip?

Nej.

När får jag mitt nya kort?

Korten byts ut löpande under en 12-månadersperiod. Utbytet baseras på kortens giltighetsmånad. Om ni har flera kort på företaget kan de därför komma att bytas ut vid olika tidpunkter.

Kan jag byta PIN-kod?

Nej - I och med att vi byter till ett kort med chip, kommer du också att få en ny PIN-kod i separat försändelse.

Mitt kort går ut 2024 kommer jag också att få ett nytt kort med chip under 2023?

Ja - alla kort med samma giltighetsmånad (ex april) kommer att bytas ut under samma månad 2023.

Kan vi byta ut alla våra gamla kort på en gång?

I dagsläget har vi inte möjlighet att tillgodose detta behov. Korten byts ut löpande under en 12-månadersperiod. Utbytet baseras på kortens giltighetsmånad.

Vilka korttyper finns?

Preem Transport kort & Preem Företagskort.

Vilka kortbegränsningar kan jag välja?

Drivmedelskort eller Dieselkort. (Spolarvätska, AdBlue och smörjolja inkluderas som möjliga köp precis som idag)

Vilka produkter kan jag köpa med ett Företags Drivmedelskort med chip?

Alla drivmedel, AdBlue, spolarvätska, samt smörjmedel.

Vilka produkter kan jag köpa med ett Företag Dieselkort med chip?

Diesel, AdBlue, spolarvätska, samt smörjmedel.

Kan jag använda mitt nya kort för att betala parkering?

Nej.

Kan jag ladda min bil med Preem Företagskort?

Nej - inte idag, då detta kräver ett annat kort, eller tags. Det kommer ett alternativ för att kunna ladda bil.

Jag har ett Preem Transportkort - kan jag handla inne i butiken på station?

Ja om du valt att Tanka & handla på Preem.

Jag har ett Preem Transportkort som jag kan använda för att tanka på Preem och handla i butik - kan jag tanka hos Partners?

Nej - då behöver du byta ditt Transport kort till ett kort som fungerar för att tanka på Preem & Partners.

Kan jag få e-faktura till mitt Privata Företagskort?

Ja - du ansöker om detta från din Bank (inloggat läge), men vi behöver ditt personnummer innan. Är du osäker om du har uppgivit detta till oss, så kontakta vår kundservice på tel 010-450 450 vardagar mellan 08-16.

Var kan jag använda mitt Företagskort?

Hos Preem för att tanka och handla i butik.

Hur vet jag vilket kort som skall bytas ut?

När du får ditt nya kort bifogas en instruktion som beskriver detta.

Hur lång giltighetstid är det på Transportkort och Företagskort?

4 år.

Kostar det något om man vill byta ett chipkort, eller om man spärrar ett kort med chip och beställer ett nytt?

Nej.

Kan jag tanka i Norge med mitt Transportkort eller Företagskort?

Nej.

Kan jag tanka i Finland med mitt Transportkort eller Företagskort?

Nej.

Kan jag tanka i Danmark med mitt Transportkort eller Företagskort?

Nej.

Där jag tankar tar man inte kort med chip - kommer jag att kunna använda mitt Företagskort?

Ja.

Kommer man att kunna betala i mobilappen med nya kortet?

Nej - inte just nu.

Kan jag använda contactless utomhus på bemannad Preemstation?

Ja. Tänk på att kortet måste aktiveras innan man använder blipp första gången. Det görs genom att genomföra ett köp med chippet.

Kan jag använda contactless för att tanka och handla i butik?

Ja.

Kan jag se vilket kort jag har (Transport eller Företag)

Det kommer att stå på kortet om du har ett Preem Transportkort. Preem Företagskort har ingen markering. Dessa kommer att bytas ut så att det blir två separata kort.

Jag har ett Företagskort med km-inslag. Kommer detta att finnas kvar?

Nej - detta är inget kort som vi erbjuder. Behöver man km-inslag för uppföljning, beställer man s.k. 2-kort, dvs Förar- & Fordonskort.

Hur många PIN-kods försök har jag?

3 försök.

Fungerar fakturafilen som tidigare?

Ja.

Kommer man att kunna betala i mobilappen med nya kortet?

Nej - inte just nu.

Om jag beställer ett nytt Preem Transport- eller Företagskort innan våra kort är utbytta, kommer detta då att vara med chip?

Ja.

Varför behöver jag byta ut mitt kort?

Nuvarande kort utan chip försvinner och kommer att ersättas med kort med chip och contactless.

Contactless fungerar inte på mitt nya kort.

Första gången kortet används kan det inte användas med contactless utan kortet måste sättas i kortläsaren och verifieras med PIN. Efter detta kan contactless användas.