Det svenska
importundret
I Sverige importeras ungefär 85 procent av allt biodrivmedel. Detta trots att vi har helt unika möjligheter att bli självförsörjande. Det vill vi ändra på.
Det svenska
importundret
I Sverige importeras ungefär
85 procent av allt biodrivmedel.
Detta trots att vi har helt unika
möjligheter att bli självförsörjande.
Det vill vi ändra på.
För många är Sverige känt som ett exportunder, med världssuccéer inom allt från musik till fotbollstalanger och uppfinningar. Men vi är också beroende av import från andra länder, och det finns en typ av import som får oss att börja undra.
I Sverige importeras ungefär 85 procent av allt biodrivmedel. Detta trots att vi har helt unika möjligheter att bli självförsörjande, bland annat genom att tillverka förnybara drivmedel av restprodukter från svenska skogs- och lantbruket.
Sveriges klimatambitioner är högt satta och mycket är på rätt väg. Det finns tuffa krav på oss drivmedelsbolag att minska utsläppen från bensin och diesel, vilket är helt rätt. Då krävs mer förnybar råvara. Om vi på riktigt vill lösa klimatproblemen, så gör vi det inte genom att importera biodrivmedel, ibland baserade på tveksamma råvaror. Lösningen ligger i att investera i svensk biodrivmedelsproduktion baserat på hållbara råvaror, vilket skapar gröna jobb och nya affärsmöjligheter.
Det pågår en mängd forsknings- och utvecklingsprojekt i landet hos många svenska aktörer och vi är tillsammans på god väg. Redan idag gör vi på Preem biodiesel och biobensin av tallolja, imorgon av sågspån, halm, lignin och elektrobränslen. Sverige kan bli självförsörjande på förnybara drivmedel, allt vi behöver är tydliga styrmedel som gör det möjligt att satsa på produktion istället för ensidig import.
Det finns många saker som andra länder är bättre på, som kan vara värda att importera. Biodrivmedel är inte en av dem. Där har vi en unik potential och borde vara bäst.
Vi vill göra Sverige självförsörjande på biodrivmedel.