Annie Seel

Hej Annie Seel – också känd som ”The Rally Princess”! Du har ju skrivit motorsporthistoria som den första svensken någonsin som har kört Dakarrallyt på både två och fyra hjul. Vad krävs för att klara av den typen av påfrestning?

Framförallt måste man nog vara lite speciell. Det viktigaste är att kunna vara mentalt stark för att ta sig igenom alla prövningar. Ibland måste man vara utan mat och sömn i timtal, ibland i dagar. Det klarar inte alla av. Det som drivit mig är att det är ett äventyr med utmaningar och fullt av mentala påfrestningar.

Vad var det som fick dig att fastna för bilar & motorcyklar?
Det är väldigt enkelt - jag hade det i blodet! Jag har alltid älskat fart och red galopphästar som tonåring. Jag såg en stuntuppvisning på MC när jag var 15 år och bestämde mig direkt - jag ville köra MC!  Sen började jag tävla och nu 30 år senare så har jag kört över hela världen inklusive några Dakarrallyn både på MC och i bil.

Ditt internationella smeknamn är ”The Rally Princess” – hur fick du det?
Det var när jag skulle köra mitt första ökenrally, VM i Dubai år 2000. Jag tävlade för ett svenskt team. Smeknamnet myntades när teamchefen Olle Ohlsson vid målgången utbrast; ”Du är kanske inte drottning ännu men du är i alla fall en ”ökenprinsessa”. Jag tyckte smeknamnet var lite roligt, så jag började att använda det som mitt varumärke.

Vid sidan av ditt tävlande inom motorsport så utbildar du också i något som kallas säkerhetskörning. Vad är säkerhetskörning och vem riktar det sig till?Aktiv säkerhetskörning är för alla, spelar ingen roll om du är nybörjare eller kört bil i 30 år! Du lär dig att bli en proaktiv förare och därmed säkrare förare som kan hantera och kommunicera med bilen.

Jag är bland annat med som advisory board i Fryshusets nya projekt, ”Motorburen ungdom”. – där jag ska hålla ungdomskurser i säkerhetskörning. Men jag utbildar andra också.

Vad är det viktigaste sakerna du lär människor som går dina utbildningar i säkerhetskörning?
Det viktigaste är att lära sig aktiv broms och undanmanöver, att kunna hantera bilen i olika situationer.

Vad är de vanligaste fel människor gör när de ute och kör på vägarna?
Man håller inte tillräckligt avstånd. Dessutom förlitar man sig på bilens olika elektroniska hjälpsystem så att föraren inte anpassar fart eller planerar sin körning efter omständigheterna.

Vad är ditt bästa tips att människor ska tänka på ute i trafiken?
Titta långt fram och planera sin körning. Och inte fippla med mobiltelefonen!

Ser du någon skillnad mellan män-kvinnor eller mellan yngre-äldre när det gäller bilkörning?
Kvinnor kör generellt mer försiktigt än män. Yngre är mer riskbenägna eftersom de även är oerfarna.

Vad har du projekt på gång framöver inom motorsporten?
Det finns planer att ställa upp i det historiska Monte Carlo rallyt. Och jag hjälper en junior i Rally SM som jag också tycker känns kul och imspirerande.