Några snabba med Bosse Bildoktor

Hej Bosse, du blev ju Bosse Bildoktorn med hela svenska folket efter ett antal år av populära program på Sveriges Television och Sveriges Radio. Hur kom det sig att du hamnade i tv och blev en sådan folkkär profil?

Det enkla svaret är att det växte fram. Efter att ha jobbat på en massa verkstäder som bilmekaniker började jag skriva i motortidningen Automobil och kallades då ”Automobildoktorn”. Folk fick skriva in till mig och fråga om sina bil­problem. Det utvecklades till sedan till »Fråga bildoktorn« i Sveriges Radio och på TV blev det slutligen ”Bosse Bildoktorn”.

Bilar är uppenbarligen något du är passionerad kring. Vad kör du själv för bil/bilar?
Våra två bruksbilar är dels Volvo V70 från 2016 som har gått 19 000 mil. Vårt exemplar är en av de absolut sista Volvo V70 som tillverkades. Vi beställde den med så lite finesser som möjligt, typ enbart framhjulsdrift och manuell växellåda. En bilmodell är alltid bäst precis när den läggs ned och ju mindre finesser, ju mindre grejer som kan krångla.

Sedan har vi en Rover 25 från 2004 som har gått 14 000 mil. En helt brittisk bil utan några delar från Honda eller BMW. Många anser att det är en riktig skitbil. Men detta är den mest problemfria bil jag någonsin har ägt! Under alla dessa år har jag ännu inte haft av bakbromsarnas trummor. Trots detta fungerar bromsarna fortfarande lika bra som när bilen var ny. För övrigt gäller samma devis som för Volvon: Ju mindre finesser, ju mindre grejer som kan krångla.

Har du en drömbil (och i så fall vilken)?
Visst har jag drömbilar, men drömmarna handlar om äldre brittiska sportbilar som är alldeles för dyra i inköp. Och alla bilmodeller har alltid någon detalj som jag inte gillar. Därför har jag under många år hållit på med att bygga en egen sportbil, precis som jag vill att den ska vara. Till hösten hoppas jag äntligen komma igång med slutspurten.

Du är ju känd för att vara noggrann och vilja vara förberedd för det mesta. Vad anser du att man ska ha med sig för prylar i bilens bagageutrymme i fall att något skulle inträffa? Och av de sakerna – kan du välja ut en sak som är extra användbar?
OK, här kommer min lista i prioriterings-ordning:

  1. Bogserlina. Så du snabbt kan få undan din egen eller andras bilar om de står i vägen vid ett haveri av något slag.
  2. Filt. Så du kan hålla dig varm om du blir stående med död motor eller behöver hjälpa någon i samband med en trafikolycka.
  3. Fodrade arbetshandskar. Om du behöver hjälpa till vid en trafikolycka så gäller det att inte skära sig på glas-splitter. Handskarna är också bra att ha vid en punktering.
  4. Laddare till telefonen.
  5. Reservhjul med domkraft och tillhörande verktyg. Numera har många bilar inget reservhjul. Hur kul är det att behöva offra flera timmar på bärgningsbil och verkstadsbesök bara för att man fått punktering?
  6. En termos med kaffe. När du inte hittar någon lösning på ett problem så återstår bara att lugna ned sig med en kopp kaffe. Då brukar det mesta ordna sig.

Vad är dina fem bästa tips för att göra bilen redo för att ge sig ut på sommarvägar?

  1. Kolla hur många mil det är kvar till nästa service.
  2. Kolla däckens mönsterdjup och lufttryck (lita inte på bilens automatiska lufttryck-kontroll). Glöm inte reservhjulet om din bil har ett sådant.
  3. Kolla alla vätskenivåer. Det vill säga motoroljan, bromsvätskan, kylarvätskan och servostyrningens oljenivå. Detta bör du göra en gång i veckan, men jag vet att de flesta aldrig gör detta.
  4. Kolla att bägge nycklarna fungerar och att bägge är med på resan. Dagens bilar startar inte om det blir fel på nyckelns fjärrkontroll.
  5. Smörj dörrlåsen så bilen kan öppnas även när fjärrkontrollen dör.

På din hemsida står det att du överväger att skriva en bok med temat ” "Fixa bilen för klimatet med Bosse Bildoktorn". Har du några bra tips att dela med dig hur man som förare kan göra för att bidra till mindre klimatpåverkan? 
Hur ska jag svara på detta med några få rader? Jo, jag kan ju berätta hur min egen vardag ser ut. Jag bor i en litet samhälle med två städer på samma avstånd (1,5 mil). Därför har jag två lappar på anslagstavlan, en för Sävsjö och en för Vetlanda. På lapparna skriver jag upp ärenden som ska göras när jag ändå är i någon av städerna. På så vis minskar jag på resandet och sparar både pengar, tid och miljö. För övrigt kör jag enligt ecodriving-principerna och ser till att ha maximalt rekommenderat lufttryck i bilens däck.
Resten av tipsen kommer i boken :) !

Rapporter visar att vi i Sverige ofta kör över hastighetsbegränsningen. Hur viktigt är det att trafikanter håller nere farten?
Jätteviktigt! Du sparar marginellt med tid på att köra fortare än hastighetsgränserna. Men riskerna och bränsleförbrukningen ökar desto mer. Om alla håller samma hastighet så blir det också mindre olyckor, under förutsättning att alla håller rejäla avstånd mellan bilarna. De som av någon anledning måste eller vill köra långsammare bör också så ofta som möjligt släppa förbi alla som hamnar i kön bakom

Vad har du för kommande projekt?
När det gäller kommersiella uppdrag så verkar det som om jag åter kommer att vara konferencier och föredragshållare under 2022. Under Corona-restriktionerna har allt sådant legat på is. För övrigt fortsätter jag med mitt SFRO-uppdrag som innebär besiktning av hemmabyggda bilar. Rent privat handlar mina kommande projekt mest om mitt sportvagnsbygge och därmed tillhörande jobb i garaget.

För mer information om Bosse Bildoktorn Anderssons projekt på bossebildoktorn.com.