Daniel Karlsson

Att känna sig sömnig och falla i sömn kan vara riktigt ljuvligt. Men om det sker bakom ratten på en bil kan det innebära fullständig katastrof.

Daniel Karlsson vet. Sommaren 2010 är han på väg de cirka 12 milen från Stockholm till Västerås. Det är dagtid, strax efter lunch, när Daniel färdas hemåt efter den sista arbetsdagen innan sin sommarledighet. Daniel berättar:

  • Jag bodde vid tillfället i Västerås och hade vid tillfället ett jobb som krävde att jag dagpendlade till Stockholm under ett par veckor. Den sista dagen innan min semester så åkte jag hemåt. Det var mitt på dagen, någon gång runt klockan ett på eftermiddagen och allt kändes egentligen som vanligt.

Då händer det otänkbara. Några få mil från destinationen somnar han bakom ratten och totalkraschar sin bil, en Volvo V50. Daniel berättar vidare:

  • Jag vet egentligen inte vad som hände. Helt plötsligt så vaknar jag upp av oljudet när min bil kör in i vajerräcket som finns i mitten av vägen. Otroligt nog så får jag kontroll över bilen och kan styra över till högersidan av vägen. Chockad tänker jag mest på att ringa bärgningsbilen eftersom bilen hade blivit så förstörd.

Daniel klarar sig mirakulöst helskinnad medan bilen fick stora skador. Och ungefär tio meter av vägräcket förstörs enligt polisens rapport.

Hur har den här händelsen påverkat Daniel?

  • Rädslan för att det ska kunna hände igen finns där. Jag förbereder mig numer när det är dags för bilresor. Exempelvis har alltid med mig saker att tugga på – gärna så att jag har något att äta under hela tiden jag sitter bakom ratten. Som förare är jag mycket mer uppmärksam på hur jag mår, eftersom jag vet hur snabbt olyckan kan vara framme.

Minnena har också satt andra spår.

  • Som passagerare får jag numer panikkänslor så fort jag hör ljud eller upplever vibrationer som påminner om att bilen kommer åt vägrenen. Då kommer minnena tillbaka väldigt starkt.

Fakta om trötthetsolyckor:

  • Den stora riskgruppen bland privatbilister är yngre manliga förare. Dels för att de behöver mera sömn, dels för att de lättare faller i sömn och för att när de somnar så sover de djupt. Ändå är yngre förare den grupp som utsätter sig mest för trötthet.
  • De flesta trötthetsolyckorna sker på landsväg. Risken för allvarliga olyckor är dock störst på motorvägar på grund av den höga farten.
  • Trötthetsolyckor är generellt mycket våldsamma, bland annat för att många förare kör med farthållare och om man somnar gör man ingen motåtgärd.
  • Sommaren är den farligaste årstiden eftersom det är så mycket semestertrafik.

Källa VTI, Trafikverket.