AdBlue
AdBlue omvandlar skadlig NOx från din dieselmotor till ofarligt kväve och ånga.
Därför minskas utsläppen av kväveoxider (NOx) avsevärt, en av de största källorna till föroreningar i atmosfären och smog i stadskärnor. Enligt studier som utförts av WHA så kan NOx-utsläpp förvärra astma.
Användningsområde
AdBlue doseras in i avgaserna för att SCR tekniken i fordonet ska fungera. SCR-tekniken (Selective Catalytic Reduction) innebär att avgaserna från dieselmotorn efterbehandlas i en katalysator för att minska utsläppen av kväveoxider. För att SCR ska fungera krävs att AdBlue doseras in i avgaserna innan de passerar igenom katalysatorn. När kväveoxiden (NOx) från avgasröret reagerar med ammoniaken i katalysatorn omvandlas de skadliga NOx-molekylerna till ofarligt kväve och vatten, som släpps ut i atmosfären som ånga. AdBlue fylls i en separat tank på fordonet som är helt fristående från bränslesystemet och får absolut inte blandas in i dieseln.
Fördelar
AdBlue sprutas in från fordonets särskilda AdBlue-tank, i avgasröret, som sitter innan SCR-katalysatorn men efter förbränningsmotorn. När produkten värms upp i avgaserna omvandlas den till ammoniak (NH3) och koldioxid (CO2). När kväveoxiden (NOx) från avgasröret reagerar med ammoniaken i katalysatorn omvandlas de skadliga NOx-molekylerna till ofarligt kväve och vatten, som släpps ut i atmosfären som ånga.
Innehåll
AdBlue är en flytande produkt som består av urea (ammoniakförening), 32,5 % och avhärdat vatten 67,5 %.
FAQ
Säsongsövergångar
Drivmedlets köldegenskaper kan variera beroende på vilken tid på året du köper produkten. Kartan nedan ger dig information om vilka krav som finns för respektive del av landet beroende på årstid.
Säsongsövergångar - Diesel
Götaland och Svealand: 1 augusti – 15 oktober grumlingstemperaturen på dieseln kommer vara -10˚C och CFPP -20˚C.Norrland: 1 augusti – 15 september grumlingstemperaturen på dieseln kommer vara -10˚C och CFPP -20˚C.
Period | Datum | CFPP | Grumlingstemperatur |
PeriodVinterperiod 2 (Blårandig region) | Datum15 december – 1 mars | CFPP-32 | Grumlingstemperatur-30 |
PeriodVinter (Blårandig region) | Datum16 september - 30 april | CFPP-32 | Grumlingstemperatur-22 |
PeriodSommar (Blårandig randig) | Datum1 maj - 1 augusti | CFPP-10 | Grumlingstemperatur-10 |
PeriodVinterperiod 2 (Blå region) | Datum1 december – 15 mars | CFPP-32 | Grumlingstemperatur-22 |
PeriodVinter (Blå region) | Datum16 september- 30 april | CFPP-26 | Grumlingstemperatur-16 |
PeriodSommar (Blå region) | Datum1 maj - 1 augusti | CFPP-10 | Grumlingstemperatur-10 |
PeriodVinter (Orange region) | Datum16 oktober - 31 mars | CFPP-26 | Grumlingstemperatur-16 |
PeriodSommar (Orange region) | Datum1 april - 1 augusti | CFPP-20 | Grumlingstemperatur-10 |
Begrepp:
CFPP (Cloud Filter Plugging Point): Den temperatur där bränslefilter sätts igen.
Grumlingstemperatur: Temperaturen då drivmedelet går från att vara klart till grumlig.
Vinterperiod 2: I norra Sverige finns en period med högre krav. Vi kallar detta Vinterperiod 2 i tabellen.