• Välkommen till nya preem.se. Eftersom sajten är ny kan du stöta på vissa buggar, så vi tar gärna emot din feedback för att göra den ännu bättre.

ACP Diesel 50

ACP Diesel 50 är en diesel i enlighet med massbalansprincipen som bidrar till att fler kunder kan tanka förnybart.

Massbalans

Massbalansprincipen innebär att den mängd ACP Diesel 50 du köper allokeras för just ditt köp, dock innebär det inte att produkten rent fysiskt når just din bil. Detta sätt att allokera volymer utifrån olika produkter kan liknas med försäljning av grön el och biogas. Systemet med massbalans innebär att fler kunder kan erbjudas förnybara produkter. Du som kund blir garanterad att du genom ditt medvetna val att köpa ett förnybart drivmedel, bidrar till minskade koldioxidutsläpp. Massbalansprincipen kontrolleras årligen av en oberoende tredje part.

Förnybar råvara

Att köra på en diesel som innehåller förnybar råvara innebär minskad belastning på miljön vad gäller utsläpp av bland annat koldioxid, jämfört med en vanlig fossil standarddiesel. Den råvara som används för ACP Diesel 50 är densamma som finns i Preem Evolution Diesel, dvs rester från den svenska skogen. Vår ambition inom Preem är att den volym av fossil diesel vi säljer i Sverige, ska kunna bytas ut mot förnybara drivmedel år 2030. För att lyckas med det ligger vi i framkant gällande forskning och utveckling av förnybara drivmedel. Ett exempel på detta är hur vi tillsammans med Sunpine i Piteå skapar tallolja som delvis används som råvara i våra förnybara drivmedel.

Fler förnybara produkter

ACP Diesel 50 är vårt senaste tillskott av produkter tillverkade av förnybara råvaror. Skillnaden med den här produkten är dock att den på samma sätt som för elmarknaden och biogasförsäljning, inte är direkt knuten till en specifik station eller leverans. Den lyder under massbalansprincipen (läs ovan). Det kan ge fler kunder möjlighet att få tillgång till en mer hållbar produkt, även på de stationer där vi inte har möjlighet att leverera produkten fysiskt. Sedan tidigare erbjuder vi Preem Evolution Diesel och Preem Evolution Bensin som bidrar till en reduktion av växthusgasutsläpp. Under 2016 lanserade vi även världens första Svanenmärkta diesel, Preem Evolution Diesel Plus, som salufördes till våren 2021.

Användningsområde

För våra förnybara produkter behövs inga justeringar av motorn. Produkten ni tankar på stationer med ACP Diesel 50, kan blandas med andra produktkvaliteter på samma sätt som helt fossil miljöklass 1-diesel. ACP Diesel 50 har svensk MK1 diesel (SS 155435) vilket bland annat innebär att det inte behövs något speciellt tillstånd från fordonstillverkarna. Alla motorgarantier gäller precis som vanligt och inga nya servicerutiner behövs.

Lagring av all diesel skall ske i cisterner godkända för lagring. Ljusgenomsläppliga cisterner skall ej användas för att säkerställa att produktkvaliteten ej försämras. Vid lagring av dieselbränsle är det viktigt att utföra regelbunden vattenkontroll i cistern för att minska risk för tillväxt av mikroorganismer. Lagringstiden för dieselbränsle med inblandning av RME bör inte vara längre än 1 år.

Fördelar

Sedan tidigare erbjuder vi Preem Evolution Diesel och Preem Evolution Bensin med förnybart innehåll. Under 2016 lanserade vi även världens första Svanenmärkta diesel, Preem Evolution Diesel Plus. En fördel med ACP Diesel 50 jämfört med ovan nämna produkter, är att vi med hjälp av denna produkt kan erbjuda fler kunder och stationer att tanka förnybart. Detta då vi kan sälja denna på stationer där vi idag inte har möjlighet att leverera en fysiskt 50% förnybar produkt. Fördelarna är precis samma som om produkten hade funnits på station, du som kund säkerställer att det släpps ut mindre CO2, dock ev inte precis från ditt fordon.

Innehåll

ACP Diesel 50 med 50 procent förnybar råvara består av 7 procent RME och resterande andel HVO (Hydrerad vegetabilisk olja), som bland annat är baserad på tallolja. Tallolja som råvara har en hög koldioxidbesparing; 89 procent koldioxidreduktion. Detta i enlighet med massbalanspricipen. RME är rapsmetylester gjord på rapsolja och låginblandas i produkten. HVO är Hydrerad Vegetabilisk Olja och en del av vår HVO kommer från tallolja, som är en restprodukt från den svenska skogsindustrin.

Säsongsövergångar

Drivmedlets köldegenskaper kan variera beroende på vilken tid på året du köper produkten. Kartan nedan ger dig information om vilka krav som finns för respektive del av landet beroende på årstid.

Säsongsövergångar - Diesel

Götaland och Svealand: 1 augusti – 15 oktober grumlingstemperaturen på dieseln kommer vara -10˚C och CFPP -20˚C.Norrland: 1 augusti – 15 september grumlingstemperaturen på dieseln kommer vara -10˚C och CFPP -20˚C.

PeriodDatumCFPPGrumlingstemperatur
PeriodVinterperiod 2 (Blårandig region)Datum15 december – 1 marsCFPP-32Grumlingstemperatur-30
PeriodVinter (Blårandig region)Datum16 september - 30 aprilCFPP-32Grumlingstemperatur-22
PeriodSommar (Blårandig randig)Datum1 maj - 1 augustiCFPP-10Grumlingstemperatur-10
PeriodVinterperiod 2 (Blå region)Datum1 december – 15 marsCFPP-32Grumlingstemperatur-22
PeriodVinter (Blå region)Datum16 september- 30 aprilCFPP-26Grumlingstemperatur-16
PeriodSommar (Blå region)Datum1 maj - 1 augustiCFPP-10Grumlingstemperatur-10
PeriodVinter (Orange region)Datum16 oktober - 31 marsCFPP-26Grumlingstemperatur-16
PeriodSommar (Orange region)Datum1 april - 1 augustiCFPP-20Grumlingstemperatur-10

Begrepp:

CFPP (Cloud Filter Plugging Point): Den temperatur där bränslefilter sätts igen.

Grumlingstemperatur: Temperaturen då drivmedelet går från att vara klart till grumlig.

Vinterperiod 2: I norra Sverige finns en period med högre krav. Vi kallar detta Vinterperiod 2 i tabellen.

FAQ

Preems vision är att vara ledande i utvecklingen mot ett hållbart samhälle. Vi har därför lanserat en ny produkt, ACP Diesel 50, produkten har ett förnybart innehåll motsvarande minst 50 procent och kommer att säljas i enlighet med massbalansprincipen.

Dokument