• Välkommen till nya preem.se. Eftersom sajten är ny kan du stöta på vissa buggar, så vi tar gärna emot din feedback för att göra den ännu bättre.

ACP Diesel med RME

ACP Diesel är en diesel som innehåller RME (rapsmetylester). Denna produkt innehåller ett multifunktionellt additiv som vi blandar i vår diesel och den motverkar beläggningar som bildas i motorns insprutningssystem.

Användningsområde

Använd ACP Diesel för att:

1. Få en renare motor
2. Sänka bränsleförbrukningen
3. Motverka rostbildning
4. Tanka snabbare och undvika spill

Färgad diesel får enbart användas för stationära dieselmotorer, fartyg i kommersiell drift och lok. För all övrig användning gäller ofärgad diesel. Diesel som tillhandahålls på station är ofärgad.

Lagring av all diesel skall ske i cisterner godkända för lagring. Ljusgenomsläppliga cisterner skall ej användas för att säkerställa att produktkvaliteten ej försämras. Vid lagring av dieselbränsle är det viktigt att utföra regelbunden vattenkontroll i cistern för att minska risk för tillväxt av mikroorganismer. Lagringstiden för dieselbränsle med tillsats av RME bör inte vara längre än 1 år.

Fördelar

Bildas beläggningar i bränsleinsprutningssystemet påverkas motoreffekt, emissioner och bränsleförbrukning negativt. ACP Diesel innehåller en rengörande tillsats (ACP) som motverkar uppbyggnad av beläggningar i insprutningssystemet. RME är ett förnyelsebart bränsle som ger minskad påverkan på växthuseffekten genom att nettotillskottet av koldioxid blir lägre.

ACP gör skillnad:
•Optimerar motoreffekten och har rengörande effekt som
ger lägre bränsleförbrukning
•Bättre förbränning reducerar utsläppen
•Ger mindre driftsstörningar vilket förlänger motorns livslängd

Innehåll

ACP Diesel innehåller ett multifunktionellt additiv (ACP, Active Cleaning Power) som vi sedan 2006 blandar i vår diesel. ACP innehåller aktivt rengörande tillsatser som motverkar skadliga beläggningar och skyddar mot rost i bränslesystemet. Resultatet blir en bättre motoreffekt vilket bidrar till att bränsleförbrukningen hålls nere, det gör att snittförbrukningen kan bli upp till 2 procent lägre jämfört med om man kör på diesel utan ACP. Renare motorer ger dessutom mindre utsläpp. RME är rapsmetylester gjord på rapsolja och låginblandas i produkten.

Säsongsövergångar

Drivmedlets köldegenskaper kan variera beroende på vilken tid på året du köper produkten. Kartan nedan ger dig information om vilka krav som finns för respektive del av landet beroende på årstid.

Säsongsövergångar - Diesel

Götaland och Svealand: 1 augusti – 15 oktober grumlingstemperaturen på dieseln kommer vara -10˚C och CFPP -20˚C.Norrland: 1 augusti – 15 september grumlingstemperaturen på dieseln kommer vara -10˚C och CFPP -20˚C.

PeriodDatumCFPPGrumlingstemperatur
PeriodVinterperiod 2 (Blårandig region)Datum15 december – 1 marsCFPP-32Grumlingstemperatur-30
PeriodVinter (Blårandig region)Datum16 september - 30 aprilCFPP-32Grumlingstemperatur-22
PeriodSommar (Blårandig randig)Datum1 maj - 1 augustiCFPP-10Grumlingstemperatur-10
PeriodVinterperiod 2 (Blå region)Datum1 december – 15 marsCFPP-32Grumlingstemperatur-22
PeriodVinter (Blå region)Datum16 september- 30 aprilCFPP-26Grumlingstemperatur-16
PeriodSommar (Blå region)Datum1 maj - 1 augustiCFPP-10Grumlingstemperatur-10
PeriodVinter (Orange region)Datum16 oktober - 31 marsCFPP-26Grumlingstemperatur-16
PeriodSommar (Orange region)Datum1 april - 1 augustiCFPP-20Grumlingstemperatur-10

Begrepp:

CFPP (Cloud Filter Plugging Point): Den temperatur där bränslefilter sätts igen.

Grumlingstemperatur: Temperaturen då drivmedelet går från att vara klart till grumlig.

Vinterperiod 2: I norra Sverige finns en period med högre krav. Vi kallar detta Vinterperiod 2 i tabellen.

Dokument