Byter ut fordonsflottan – och satsar på förnybart: ”Måste kunna ha flera tankar i huvudet”

De tog sitt namn efter ledargåsen i Selma Lagerlöfs roman om Nils Holgerssons resa genom Sverige. Nu visar AkkaFRAKT själva vägen på resan mot hållbara transporter – genom att tanka förnybar diesel idag, samtidigt som de successivt byter ut fordonsflottan till eldrivet.

Lastbilstransporter är avgörande för att det moderna samhället ska fungera. Samtidigt måste den svenska transportsektorn minska sin klimatpåverkan i enlighet med det nationella målet, det vill säga med minst 70 procent år 2030 jämfört med 2010. Det är en ekvation som behöver lösas och det kräver en rad olika insatser.

– Under de senaste två åren har elektrifiering av lastbilar tagit fart, men det tar tid att byta ut hela flottan. Därför satsar vi samtidigt stort på att öka andelen förnybar diesel i våra tankar. Vi söker också hela tiden efter lösningar som minskar andelen onödiga transporter, säger Lotta Brodin, marknads- och hållbarhetschef på AkkaFRAKT.

– Man måste kunna ha flera tankar i huvudet samtidigt och jobba på flera spår. Det är det omställningen handlar om.

akkafrakt-transport-preem.jpg
AkkaFRAKT har en hög andel HVO100 i sina tankar, främst Preems inhemskt producerade HVO100.

Byter fossilt mot förnybart

AkkaFRAKT är en ekonomisk förening med 115 medlemmar som alla har en eller flera egna lastbilar, främst tunga fordon. Hemmaarenan är Skåne, där företaget är marknadsledare, men de verkar även i övriga Sverige och i Europa.

– Som marknadsledare känner vi ett stort ansvar och vi har därför jobbat med hållbarhetsfrågor i många år. Men det är först de senaste fem, tio åren som klimatet fått större fokus – såväl hos oss som i branschen som helhet, säger Lotta Brodin.

AkkaFRAKT har en hög andel HVO100 i sina tankar, främst Preems inhemskt producerade HVO100. Genom att åkarna fyller tankarna på lastbilarna med HVO100, eller förnybar diesel, kan de redan nu bidra starkt till att minska de fossila utsläppen. Även Marcus Gunnarssson, som är ansvarig för säljutveckling på AkkaFRAKT, ser fördelarna med att kunna använda HVO100 som drivmedel:

– Det fantastiska med HVO100 är att det kan användas fullt ut redan i dag eftersom tillgängligheten är hög. Du behöver inte investera i nya fordon, utan kan blanda det med vanlig diesel i din befintliga lastbil. Det fungerar för alla våra lastbilar. Den enda utmaningen är att HVO100 än så länge är 20 procent dyrare än vanlig diesel, säger han.

MarcusAkka.jpg

Parallellt med att AkkaFrakt tankar mer förnybara drivmedel är man även i full färd med att byta ut fordonsflottan till ellastbilar. Men det har sina begränsningar i nuläget, eftersom ellastbilar inte vunnit lika mycket mark som elektrifierade personbilar.Av den sammanlagda svenska lastbilsflottan är bara 2 procent elektrifierade.

– Eldrivet är underbart på många sätt, men det är en stor investering. En ellastbil är två till tre gånger dyrare i inköp än en vanlig lastbil – så omställningen tar tid., säger Marcus Gunnarsson.

Nära samarbete med Preem

Preem fungerar också som strategisk rådgivare åt AkkaFRAKT.

– De är proaktiva vad gäller nya bränslen och de förstår våra behov. Vi brukar bolla framtidsfrågor, och de stöttar oss i arbetet med att informera och utbilda våra åkare, säger Marcus Gunnarsson.

– Många av våra kunder vill att vi använder HVO100 och andra alternativa bränslen och då vill vi göra vårt yttersta för att möta deras önskemål. På så sätt kan vi hjälpa även dem att nå sina mål. Dessutom är Preem lyhörda kring våra önskemål vad gäller nyetableringar. Vi vet ju var behoven av tankstationer finns.

En annan viktig del av AkkaFRAKT:s miljöarbete är att hela tiden söka lösningar som kan minska andelen onödiga transporter.

– Det gör vi bland annat genom att skapa smarta rutter och ställa högre krav på att fylla lastbilarna. Där kan vi använda våra terminaler för att lasta om och lasta smart. Det är viktigt för oss att föregå med gott exempel och visa vad vi gör för att ta ansvar och tänka på miljön, säger Lotta Brodin.