Siktar på att producera en miljard liter svenskt och förnybart drivmedel

Fossilavtrycket behöver minskas i transportsektorn. Samtidigt kommer elektrifieringen av tyngre fordon att ta tid. Därför behövs förnybara drivmedel, konstaterar flera myndigheter.

– Redan nu finns möjligheten för befintliga lastbilar att tanka förnybart diesel och därmed bidra till att minska de fossila klimatutsläppen direkt, säger Magnus Heimburg, vd på Preem.

Knappt en halv procent av Sveriges tunga lastbilar är idag elektrifierade. För lätta lastbilar är andelen drygt 2,5 procent. Även om siffrorna rör sig uppåt sker utvecklingen inte lika snabbt som elektrifieringen av personbilar.

Samtidigt krävs en 70-procentig minskning av utsläppen fram till 2030, jämfört med referensåret 2010 för att svensk transportsektor ska kunna minska utsläppen i enlighet med det nationella målet. Det i sin tur gör att insatser för att öka andelen flytande förnybara drivmedel behövs, slår bland annat Energimyndigheten, Trafikverket och Naturvårdsverket fast.

– En ellastbil är ungefär två till tre gånger så dyr som en vanlig lastbil, vilket innebär att många åkerier inte har den ekonomiska möjligheten att byta ut hela fordonsflottan på en gång. Däremot finns redan nu möjligheten för befintliga lastbilar att tanka HVO100 och därmed bidra till att minska de fossila klimatutsläppen direkt, säger Magnus Heimburg, som är vd på Preem.

Produceras i Göteborg

I fjol började Preem tillverka sin egen HVO100 på raffinaderiet i Göteborg. Det är en förnybar diesel som framställs genom vätebehandling av förnybar råvara från bland annat restprodukter från skogen och animaliska restprodukter. Rent kemiskt är drivmedlet i stort sett identiskt med fossilt diesel. Men den stora skillnaden är att HVO100 reducerar utsläpp av fossila växthusgaser, enligt Energimyndigheten.

Magnus Heimburg menar att Preems lansering av Sveriges första inhemskt tillverkade HVO100 inte bara är en viktig milstolpe i det egna företagets omställningen – utan också är betydelsefull för Sveriges framtida försörjningstrygghet.

– Här och nu är det en fördel att Sverige har en egen produktion av förnybara drivmedel. Som samhällsviktig aktör har vi ett viktigt uppdrag att bidra till att samhället kan fortsätta rulla, även om Sverige skulle hamna i en krissituation. Allt eftersom efterfrågan på förnybara drivmedel ökar, kan Preem genom HVO100-produktionen fortsätta bidra till försörjningstryggheten.

Kan användas av de flesta

HVO100 kan användas i vanliga dieselmotorer under förutsättning att fordonstillverkaren har gett sitt godkännande. I praktiken innebär det att många tunga lastbilar och bilar kan köras på det förnybara drivmedlet redan i dag. Är du osäker på om ditt fordon kan tanka HVO100, rekommenderas du att stämma av med fordonstillverkaren.

– Vi märker av ett stort intresse bland åkerier och privatpersoner, säger Magnus Heimburg.

Han tror att det måste ske en kunskapsresa för att gemene man ska förstå vikten av att välja ett förnybart istället för fossilt drivmedel – och hur det kan bidra till att minska fossila koldioxidutsläpp.

– Preem kommer fortsätta investera i produktionen av HVO100 och vi förväntar oss att inom några år ha kapacitet att tillverka över en miljard liter av det förnybara drivmedlet, säger han.