Din guide till HVO100

Intresset för den förnybara dieseln HVO100 ökar snabbt, både bland privatpersoner och transportintensiva företag. Många vill bidra till att minska de fossila utsläppen genom att sluta tanka fossil diesel. På Preem satsar vi nu hårt på att öka produktionen av vår egentillverkade HVO100 – Preem Redefine HVO100. Samtidigt finns det många frågor om allt från pris till vilka motorer som klarar förnybar diesel redan nu. Därför har vi skapat en guide som ger dig svaren på hur du ställer om.
På denna sida:
- Restprodukter blir till
- Faktorer som påverkar priset för HVO100
- Hur mycket HVO100 produceras i Sverige?
- Här kan du tanka HVO100 hos Preem
- Vilka fordon kan jag köra på HVO100?
- Preem Redefine HVO100 reducerar utsläppen av fossila växthusgaser med minst 90 procent*
- Därför minskar HVO100 de fossila koldioxidutsläppen
- Jämför förbrukning och prestanda för HVO100 med andra drivmedel
- Med HVO100 ställer du om från fossilt till förnybart
Den ökade efterfrågan på ett alternativ till traditionell fossil diesel är stor och allt fler fordonsleverantörer ger nu klartecken för att använda HVO100 i konventionella dieselmotorer. I praktiken behöver du som redan har en modern dieselmotor varken justera motorn eller anpassa din serviceplan. Du behöver faktiskt bara byta till förnybar diesel för att minska dina fossila koldioxidutsläpp.
Restprodukter blir till Preem Redefine HVO100
HVO är en förkortning av Hydrerad Vegetabilisk Olja och framställs genom vätebehandling av förnybara råvaror. Vi på Preem använder främst två typer av råvara. Dels restprodukter från tillverkning av pappersmassa, där pappersbruken ju har skogen som sin råvara. Dels använder vi restprodukter och avfall från livsmedelsindustrin; animaliska fetter.
Preems förnybara diesel produceras vid raffinaderiet i Göteborg. I en så kallad Green Hydro Treater, GHT, matas flytande förnybar råvara och vätgas in under högt tryck och hög temperatur. Med hjälp av en katalysator ersätts syret i de förnybara molekylerna med väte, och förnybar diesel skapas.
Viktigt att veta är att Preem Redefine HVO100 är fri från palmolja och sojaolja och alla restprodukter knutna till tillverkning av dessa.
Faktorer som påverkar priset för HVO100
I takt med ökad tillgång har priset för HVO100 blivit alltmer konkurrenskraftigt. Prisskillnaden jämfört med den traditionella dieseln har minskat och en tydlig effekt märktes även när den tidigare beslutade stegringen av reduktionsplikten, som styr de nationella kraven på inblandningsnivåer av förnybart bränsle, sänktes av regeringen för perioden 2024-2030.
Priset är givetvis avgörande, både för dig som privatperson och du som är företagare, för att förnybar diesel ska ges en verklig möjlighet att bidra till den nödvändiga omställningen. Lagstiftning och en rad olika politiska beslut här hemma i Sverige, i Europa och globalt sätter såklart spelreglerna, liksom tillgången på råvaror.
I slutänden finns det i våra ögon ändå bara en väg att ta, och det är att satsa på det förnybara. För att vi vill, kan och måste. Därför tänker vi fortsätta se till att tillgången på HVO100 förbättras genom att utveckla vår egen produktion.
Hur mycket HVO100 produceras i Sverige?
Vi har producerat HVO100 sedan hösten 2023. Redan ett år senare låg produktionsvolymen på cirka 300 000 kubikmeter per år. Ambitionen är att nå en produktionsvolym på 3 miljoner kubikmeter 2035, vilket i praktiken skulle innebära att vi då har kapacitet att ersätta en stor del av den fossila dieseln som används i Sverige då.
Vi har ambitionen att bli en av Europas största producenter av förnybara drivmedel. Redan nu märks också ett stort intresse för vår Preem Redefine HVO100. Bland annat för att den är anpassad till det svenska klimatet med kalla vintrar och därför har extra bra köldegenskaper.
Eva Lind Grennfelt, utvecklingsingenjör: "Preems mål är att redan 2035 ha en produktionsvolym på 3 miljoner kubikmeter HVO100."
Här kan du tanka HVO100 hos Preem
Vi utökar hela tiden tillgängligheten för att det ska vara enkelt att tanka förnybar diesel HVO100 och vår egenproducerade Preem Redefine HVO100 kommer att finnas på utvalda stationer.
Vilka fordon kan jag köra på HVO100?
Den förnybara dieseln HVO100 kan användas av alla moderna dieselmotorer godkända enligt standarden:
EN-15940
På nyare fordon ska det finnas en märkning vid tanklocket som visar att fordonet är godkänt för HVO100. Märkningen består av en fyrkant som det står XTL i. Saknar ditt fordon en XTL-märkning kan du gå in på Mobility Swedens hemsida för att kontrollera om ditt fordon är godkänt för körning på HVO100.
HVO100 är dessutom fullt blandbar med diesel som säljs på drivmedelsstationerna vilket innebär att du inte behöver anpassa eller ställa om ditt fordon innan du tankar HVO100.
Diesel som säljs på drivmedelstationerna följer standarderna:
EN 590
SS EN 155435
Preem Redefine HVO100 reducerar utsläppen av fossila växthusgaser med minst 90 procent*
När du ställer om till den förnybara dieseln Preem Redefine HVO100 reduceras utsläppen av fossila växthusgaser med minst 90 procent*, jämfört med när du kör på fossil diesel. Tack vare bränslets låga aromathalt samt höga cetantal minskar även utsläppen av partiklar.
Därför minskar HVO100 de fossila koldioxidutsläppen
Det är ingen skillnad på en koldioxidmolekyl som kommer från en motor som körs på förnybar HVO100, jämfört med en koldioxidmolekyl som kommer från en motor som körs på traditionell fossil diesel. Däremot spelar ursprunget en helt avgörande roll för växthuseffekten.
Eftersom restprodukterna från exempelvis slakterier och papperstillverkning kommer från skog och djur som har bundit kol när det har växt, så finns det kolet redan i vårt kretslopp. Vid förbränning av fossila bränslen, som borras upp eller bryts ur marken, frigörs i stället ”ny” koldioxid som legat bunden i jordskorpan i miljontals år. Resultat blir att mängden koldioxid ökar i atmosfären med vilket orsakar den så kallade växthuseffekten.
Daniel Granquist, produktspecialist: "Förnybar diesel är precis vad det låter som. Det är en diesel gjord av förnybara råvaror."
Jämför förbrukning och prestanda för HVO100 med andra drivmedel
Förutom att förnybar diesel minskar dina utsläpp av växthusgaser med upp till 90 procent jämfört med traditionell fossil diesel, så har den ett högre cetantal. Det är ett mått på kvaliteten och prestandan hos dieselbränslet. Ett högre cetanvärde innebär en mer effektiv förbränning. Eftersom HVO100 endast har några få procents lägre energiinnehåll, så är skillnaden i bränsleförbrukning jämfört med fossil diesel i slutänden högst marginell.
Frågor & svar om HVO100
Här får du svar på de vanligaste frågorna om HVO100. Tveka inte att kontakta oss på Preem om det är något du undrar eller om du vill ha tips om hur du ställer om till förnybar diesel.
Med HVO100 ställer du om från fossilt till förnybart
Alla har ett ansvar för omställningen och för att nå FN:s Globala Klimtamål 2030. Vi på Preem tänker göra allt vi kan. Satsningen på svenskproducerad HVO100 är en av många strategiska åtgärder för att du som privatperson eller företagare ska ha möjlighet att köra förnybart och reducera utsläppen av växthusgaser med minst90 procent, jämfört med fossil diesel.
Äger du redan en modernare dieselbil, så är sannolikheten stor att det bara är att byta drivmedel redan idag, utan att behöva göra nyinvesteringar i fordon. Du som driver en transportintensiv verksamhet kan bidra extra mycket till att minska de fossila koldioxidutsläppen, samtidigt som du på ett smidigt sätt kan möta skärpta riktlinjer och kundernas ökade efterfrågan på mer hållbara lösningar.